Risk för hybris?

Har haft en bra start på nya veckan. Tillbringade helgen med att dels läsa handlingarna inför första sammanträdet med nya utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden och träffa goda vänner. Klicka här för att hålla koll på tider och ärenden.  Jag är oerhört taggad och hedrad att få arbeta med en del utbildningspolitiken under mandatperioden. Har tillbringat mina lediga dagar med att bland annat läsa igenom rapporter samt statistik för att få en helhetsbild om hur det är i verksamheterna. Målet är att Sollentuna ska ha Sveriges bästa skolor (Nacka är ett kliv framför oss i arbetet). Jag har hittat några godbitar men det finns även utmaningar. Vägen till Sveriges bästa skolor är inte att jag och mina kollegor sitter och detaljstyr verksamheterna genom att ratta i olika skruvar. Det viktigaste för mig är att lärare, elever och ledningarna i verksamheter har goda verktyg som de kan använda sig av för att minska utslagningen och höja kvaliteten i verksamheterna så att varje enskild elev når målen. Håller på att fila på ett par idéer som jag i första hand kommer presentera för M-gruppen. Förhoppningsvis kommer jag ha en möjlighet att göra det nu på torsdag innan första sammanträdet. I will get back to you on that!

In other news har det droppats ytterligare en opinionsundersökning. Det enda den bekräftar är att väljarna är lättrörliga. Annars är det business as usual; Val avgörs på valdagen och inte via opinionsundersökningar. Om det är något som jag lärde mig under förra mandatperioden är det att allting kan hända. Tagga ned, ut och prata med medborgarna och fortsätt med det politiska arbetet. Det vinner val och inte opinionsundersökningar :)

SvD, Aftonbladet, DN

* Om du – bor i Sollentuna/studerar på en av verksamheterna som UAN har ansvar över/ är intresserad om nämndens arbete etc. – och har frågor maila gärna mig på edvin.alam@moderat.se

 

Önskar er en trevlig helg!

// Edvin

Kommentera

