Jag kommer lyssna på Reinfeldt

På lördag kommer Fredrik Reinfeldt hålla sitt sommartal ute på Vaxholm. Jag var där förra året och det var väldigt trevligt. Sol och glass gör mig alltid glad! Men i år vill jag inte lyssna på det politiska innehållet utan vill att Fredrik Reinfeldt, en gång för alla, öppnar munnen och ger sig in i FRA debatten. Istället för att gömma sig bakom diverse tjänstemän.

Visst, det är positivt att han är öppen för fler förändringar av lagen som riksdagen röstade igenom tidigare i somras. Men jag är fortfarande skeptiskt eftersom att regleringen av FRAs verksamhet inte är bra i grunden. Den behöver göras om från början! Jag kommer att lyssna på Fredrik Reinfeldt på lördag men jag hoppas att han börjar lyssna på oss, vars förtroende han bär på.

Läs DN

”Time to call it a day”

// Edvin

Twingly, Intressant och Moderaterna.

I want to go away

Jag behöver åka bort och koppla av innan skolan börjar den 18. Funtar på att åka ut till Sandviken tillsammans med Anna under nästa vecka för att chilla och komma igång mentalt inför skolstart. Dessutom har jag en del mail att skriva till några personer. Behöver minska lite på ansvarssidan och börja fokusera på saker som jag vill göra.

”What a good day”

// Edvin

Hur skulle det varit med Socialdemokraterna?

Fredrik Reinfeldt har öppnat för ytterligare ändringar i FRA lagen som klubbades igenom i riksdagen, tidigare i somras. Antar att droppen som fick bägaren att rinna var debattartikeln där flera moderata kommun- och regionpolitiker satte ned foten i frågan. Eftersom att han inte har fördjupat sig i vad det kan bli för förändringar tänker jag inte kasta ris eller ros, utan är positiv till att han är öppen för fler förändringar.

Det skulle varit intressant att veta hur socialdemokraterna skulle agerat, ifall dom fortfarande satt i Rosenbad. Jag tror inte att dom skulle ge vika för den allmänna opinionen och jag är väldigt skeptiskt till att flera lokala politiker skulle vågat ge ut sig på DN debatt och bashat partiledningen.

Vi får helt enkelt se hur det här slutar…

Läs SvD

Läs DN debatt

”Time for some fun”

// Edvin

Twingly, Intressant och Moderaterna.

Östros som finansminister?

Ja, nu har Anders Borg flaggat för att konjunkturen är på nedgång och det är tråkigt eftersom att det betyder att möjligheten för fler att få en fot in på arbetsmarknaden blir lite svårare. Men samtidigt är det viktigt att varje land har en ansvarsfull finansminister som viljan att stå emot intressen som vill håva in mer pengar till deras egna budgetar. Visst, man kan kalla Anders Borg för en teknokratisk finansminister som är småsossig men samtidigt är det tryggt att han orkar hålla koll på våra pengar. Dessutom är det ganska skönt att alliansen inte gör som andra regeringar har gjort under högkonjunkturer, satt sprätt på våra pengar på meningslösa symbolprojekt.

Inom oppositionen heter finansministerkandidaten, Tomas Östros. Den budget han har varit med och lagt fram går inte ihop ekonomiskt och dessutom är han underställd en partiledare som vill spendera sig ut ur en lågkonjunktur på meningslösa amstramsprojekt.  Med andra ord; Det är samma gamla socialdemokrati som vill gömma undan hundratusentals människor i återgärder utan att våga tag i samhällsproblemen. Många tror att alliansen inte kommer bli återvald 2010, men jag tror att vi vinner valet. Just för att väljarna kommer se en enig allians som tar ansvar för ekonomin mot en splittrad opposition (och socialdemokrati) som inte lärt sig basic matte. Dessutom är det ett plus i kanten att socialdemokraterna har börjat krypa till korset och gett tummen upp för alliansens jobbpolitik :)

Visst, det är tråkigt nu när dom glada dagarna är över men samtidigt kan avmattningen i ekonomin leda till att man börjar göra revolutionerande förändringar på arbetsmarknaden.

Läs E24

”Time to eat lunch”

// Edvin

Twingly, Intressant, Alliansen, Moderaterna och Socialdemokraterna.

Tjuvstart för bloggen

Lik Fredrik Reinfeldts förnyelse av moderaterna fattade jag ett beslut om att byta bloggmotor från bloggagratis till wordpress. Det kommer ta lite tid innan allt är strukturerat och fint men jag tänkte att jag borde passa på nu innan skolan börjar. Men innan allt är klart så kommer jag fortfarande att skriva smått på www.edvinalam.bloggagratis.se, känns som att läsarna behöver lite tid på sig för att hitta hit.

Det här kommer gå bra…

// Edvin

”I hope”

 

// Edvin