Mona Sahlin pressas från vänstern – Därav populismen

Okej. Mona Sahlin vill på fullt allvar använda skattepengar så att SAAB och Volvo kan, temporärt, bli en del av statens kärnverksamhet. Verkar som att populisten Sahlin inte har några gränser för vad hon kan häva ur sig. Men så kan det gå när hon blir pressad av en stor del av dom egna på vänsterkanten. Hon vet att regeringen inte kommer gå med på att bli ägare i Volvo eller SAAB och därför kommer hon med utspel som får vänsterfallangen inom socialdemokratin att bli nöjda.

Läs SvD – Regeringen pressas om bilföretagen

Visst. Jag håller med om att det tråkigt ifall Volvo eller SAAB går omkull men samtidigt är det farligt ifall våra politiker i riksdagen tänker kortsiktigt. Det viktiga är att man har en politik som skapar förutsättningar för framtidens bilindustri att växa fram, istället för att pumpa in miljarder för att rädda en bilindustri som möjligtvis har sett slutet. Dessutom växer pengarna i statskassan inte i träd och därför måste politiker stå rakryggade mot särintressen och våga prioritera. Antingen finansierar man en politik som ger förutsättningar för morgondagens ekonomi att växa fram, eller så häller man över pengar till gårdagens ekonomi, som håller på att dö långsamt i lågkonjunkturen.

Andra bloggare: Kent Persson, Departementet och Hanna Wagenius.

”Think about tomorrow”

// Edvin

Twingly, Intressant, Moderaterna och Socialdemokraterna.

Annonser

2 reaktioner på ”Mona Sahlin pressas från vänstern – Därav populismen

  1. Har svårt ge en direkt åsikt om att förstatliga Volvo resp SAAB.
    Gällande volvo så anser jag att Reinfeldt har rätt, ”gör bilar som folk vill ha.” ( Enda ggn han haft rätt anser jag)

    Dagens bilar tycker jag är ”värdelösa” lång framruta,
    dålig sikt bakåt och det fina ser man utifrån inte innifrån.
    lägg märke på en vanlig Sedanmodell så sitter du med kroppen i princip bak halva bilen. Du har alltså fronten (som du aldrig ser ) framför dig en lång instrumentbräda och sedan en lång sluttande framruta framför dig.
    Sedan bakom har du ett baksäte och i många bilar ett litet bagageutrymme och dessutom ingen visuell sikt bakåt.

    Jag tänker aldrig köpa en ny bil av dagens modeller.
    Jag har en 91-as Toyota Carina välvårdad kör lite ca: 1000 mil år. Jag säljer aldrig bort den för att köpa en ny bil.
    Jag köper hellre en typ 76-as Volvo än dagens tunnplåtsbilar.

    Fördelen med förstaligande är att man ger jobb åt folk istället för arbetslöshet, Men som sagt nya modeller måste fram som är konkurenskraftiga.
    Däri ligger frågan ? Ska staten stå för det.
    Skulle det däremot lyckas och Volvo skulle återigen bli en vinstkossa ja då skulle borgarna snabbt vilja sälja ut densamma.

    Så frågan kvarstår. vad är bäst konkurs eller förstatligande. Jag har ingen tvärsäker åsikt om det.

  2. Jag håller med om att inte staten ska syssla med biltillverkning, men Volvo och Saab är viktiga för Sverige. Men man kanske snarare borde hjälpa Volvo att köpa upp Volvo Personvagnar och likadant med Saab fast något annat lämpligt svenskt företag.

    Det viktigaste för Saab och Volvo är att få en bra ägare och statens uppgift kanske inte ska vara att äga företagen utan hjälpa svenska företag att ta över Volvo och Saab så att de inte får sota för Ford och GMs förluster.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s