Jag kandiderar till distriktsstyrelsen!

För några dagar sedan offentliggjorde jag, för MUF Stockholms medlemmar, att jag kandiderar till distriktsstyrelsen för vekrsamhetsåret 2009/10. Min kandidatur vilar på tre ben;

MUF Stockholm Ökad maktindelning – Engagemangsfond – Mentorskap.

En politik för framtiden – Utveckla vår politik – Att synas och höras.

Spjut – Ledarskapsutbildning – Retorikutbildning.

Jag har redan fått en del frågor och funderingar över frågorna som jag driver i min kandidatur. Jag hoppas få en möjlighet att träffa ännu fler medlemmar i distriktet och diskutera med dom om hur MUF Stockholm kan utvecklas, organisatoriskt och politiskt.

”The future is only one day away”

// Edvin

Twingly, Intressant och Moderaterna.


4 reaktioner på ”Jag kandiderar till distriktsstyrelsen!

  1. Om du kandiderar Edvin Kör hårt om bostadspolitiken för unga.
    Den är åt helsefyr, Sedan måste du även kritisera hushållsnära tjänster och rotavdragen.
    De gynnar inte alls de unga utan de som har råd anlita densamma. Bidrag till redan välbeställda måste det bli slut med.Unga skriker efter jobb och pengar.
    Föreslå även att en bostadsförmedling ska skapas i varje län där arbetsförmedling finns.
    Dessa skajobba i samklang.
    man kan inte avstänga folk från a-kassa om de inte kan ta ett jobb på grund av att bostad är omöjligt för dem fixa.
    Det ska bostadsförmedling fixa,

    Bygger man dessutom bostäder riktade till unga som jag förespråkar, då kan jobben tillsättas snabt när de kommer.Dessutom vågar folk flytta och pröva nya jobb.
    Eller kanske t.o.m de vågar starta eget.

    Arbetsrätten som du vill ändra är jag tveksam till.
    Det gynnar unga när de kommer in på arbetsmarknaden.
    Alla vill ha trygg sysselsättning när de blir äldre.
    Däremot kan staten fixa fler offentliga jobb.

    Sedan borde man avsluta äldre som går arbetslösa år ut år in och pensionera dem.
    Det sparar pengar, och ger myndigheter kraft att ge unga jobb. Kosta på äldre åtgärder är slöseri.

    Tyvärr så borde hela arbetslinjen förändras globalt.
    Det är dock föga troligt det går.
    men flobalt skulle ingen få jobba mer än 5tim.
    Jobben skulle helt enkelt delas på.

    Jag tror det är kört.
    Jobb åt alla är en utopi och globalt en omöjlighet.
    Sedan 90. har mängden arbetslösa inte förändrats ett dugg tvärtom det har enbart ökat i hela västvärlden.

    Man gömmer numera folk i pensioner sjukförsäkringssystem socialbidrag samt många lever på en familjs ena lön enbart.

    Utvecklingen är skrämmande.

    Jag kommer ge dig ris och ros Edvin. Och jag är din nära nog motsatta politiske motståndare.
    Men jag har min egen åsikt och kan hålla med det parti som jag anser har den bästa grejen för just en sak.
    Ingen mes som följer någon speciell partilinje.

    Dock röstar jag Sosse, detta för att de har bästa socialförsäkringspolitiken.

  2. Hej Bertil! Bostadspolitiken är en fråga som jag kommer prioritera , ifall jag blir invald i distriktsstyrelsen. Det finns modeller i många kommuner i Stockholm som börjat erbjuda sk ungdomsbostäder till ungdomar mellan åldrarna 18-26/18-28. En fungerande bostadsmarknad behövs för att öka rörligheten på arbetsmarknaden och vice versa. Sedan kanske du och jag inte kommer fram till samma slutsatser om vad som bör göras ur ett längre perspektiv.

    Men något som jag vill göra, är exempelvis att vi inom distriktet går i framkant för att producera ny politik i områden som vi inte har prioriterat tidigare. MUFs åsikter om arbetsmarknaden är kända, eftersom att man, genom åren, har fokuserat på frågor som rör arbetsmarknaden. Dock har vi ignorerat socialpolitiska frågor, något som jag vill förändra. I dessa frågor rymmer ungdomars hälsa, socialbidragsberoende, ungdomar som bor i familjehem etc. Där har jag och många andra inom MUF en hemläxa att göra.

  3. Edvin du kommer vinna 🙂 Jag håller på dig!

  4. Klokt Edvin. Moderaterna har misskött sig gällande det sociala .
    Man har focuserat på de ekonomiska frågorna för skarpt och glömt människan.

    Edvin. Ett tips. Jag har som förslag att främst unga, men även övriga ska kunna hyra en lägenhet med s.k flytträtt.
    Vilket betyder att hyr du en lägenhet med flytträtt ska du
    t.ex. om du förlorar jobbet på din ort och får nytt jobb på annan ort ha rätt till en motsvarande lägenhet i den orten.
    Hyran ska vara samma som tidigare och möblemanget ska ingå som flytt i denna form av flytträtt.

    Vidare anser jag bostäder rikatde till unga måste byggas.
    vilket jag nämt tidigare, dessa ska ägas och byggas av stat, och de ska vara tillgängliga för den bostadsförmedling som jag dessutom vill slå samman med f-kassa arbetsförmedling.

    När folk söker jobb och inte lyckas fixa bostad ska denna bostadsförmedling ha dessa hyresrätter till förfogande
    och de ska kunna hyras ut med flytträtt.

    Staten måste ha ett enromt ansvar med bostäder, det tillhör en mänsklig rättighet.
    Propagerar man för arbetslinje måste även regeringar stat ha något ansvar.
    Det ansvaret saknas idag , politiker behöver inte stå för de beslut de klubbat.
    Ex: Alliansen sänkte A-kassan höjde avgifterna , Nu står en halv miljon utan försäkring visserligen är det många äldre med som de trodde säkra jobb som lämnat a-kassan. men det skrämmande är att unga inte gått med.

    propagandan från alliansen ja även MUF har varit att fack är skit a-kassan behöver du inte vara med i högkonjuktur och eviga jobb väntar, bar du har din egen frihet.
    Salladsbaren i Göteborg blev ett skolexempel på hur korkat
    man propagerade där främst från borgarsidan.

    Unga måste fatta att fackföreningar är viktiga och unga måste ingå i dessa.
    Det går inte bara gnälla på de som nu sitter där och kalla dem pampar. Unga själva måste engagera sig.

    Jag hoppas du Edvin försöker ändra focus på MUF.
    Unga blir idag överköra politiskt på alla sätt.

    Förändring av arbetsrätt som ni vill blir fel.
    Alla blir äldre och trygghet vid anstälning bör finnas.

    Däremot borde ni kämpa för att jobben ska delas, Ja även lönen.
    Även direktörer ska dela på jobben inte jobba som fanken
    för att ingen annan ska kunna ta över och sedan ha pigor som städar hemma.
    Sådant ska dessa göra själva också så de ligger verkliga livet nära.
    Subventioner för pigavdrag Rotavdrag är fel.
    likaså stödet till bilindustrin på 28 miljarder.
    Unga får ingen del av nåt av dessa grejer.
    Man har hela tiden glömt unga. Men även gamla.

    Så tänk till Edvin och lycka till.

Kommentera

