Jag skulle kunna tänka mig rösta på KD

Dagens stora nyhet är att Moderaterna har det största stödet, på tolv år, i en SIFO mätning. Jaha. Då vet vi det.

Hursomhaver. Nu är det många som hävdar att uppgången för Moderaterna och Alliansen främst beror på Fredrik Reinfeldt och Anders Borg. Det är en korrekt beskrivning men det är faktiskt inte den enda anledningen. Efter Fredrik Reinfeldts sommartal var det många, tillsammans med mig, som fick en ”nu jäklar visar vi vad vi går för” -känsla. Den känslan sitter fortfarande kvar hos många. Många moderata företrädare i kommuner runtom i Stockholm har blivit bättre på att ta debatten mot vänsteroppositionen. Men också rensat kalendern, mer än vanligt, för att gå ut och prata med människor istället för att sitta på kontoret. Ett plus i kanten är att vi är sjukt duktiga på att ta hand om skattebetalarnas pengar, vilket resulterar i bra kommunala finanser. Det är en av många anledningar till varför opinionen har förändrats under det senaste året.

Noterar att det inte går lika bra för KD i mätningen. Jag är alldeles övertygad om att övriga partier inom Alliansen kommer att rycka upp sig och ta mer plats. Under den senaste tiden har Maud Olofsson blivit mycket bättre på att ta mer utrymme och jag tror att Jan Björklund och Göran Hägglund också är på gång. Ett tips till Alliansen är att partierna byter portföljer med varandra, inför valet 2010. Exempelvis att Folkpartiet låter Moderaterna ta hand om skolfrågorna och att Moderaterna låter Folkpartiet ta hand om försvarsfrågorna. Det är en lösning för att ge mer utrymme åt samtliga företrädare för Alliansen i debatten. Dessutom skulle det ge mer liv i den politiska debatten eftersom att förutsägbarheten blir mindre. Som sagt, alla ska bidra och alla ska vinna.

Om det fortfarande ser sisodär ut för Kristdemokraterna (under valrörelsen) skulle jag nog tänka mig kryssa en Kristdemokrat till riksdagen. Fast det förutsätter att jag håller med personen i fråga i en del livsstilsfrågor.

Ja, nu ska jag göra något vettigt med min söndag. Ses ute på stan!

Läs PJ Anders Linder – Därför går Alliansen i kapp.

Läs SvD – M-stödet det största på 12 år.

”Perhaps take a walk”

// Edvin

Twingly och Intressant.

7 reaktioner på ”Jag skulle kunna tänka mig rösta på KD

  1. Med tanke på hur man har misslyckats med skol- och försvarsfrågorna kan det nog vara en god idé att byta med varandra.

  2. Om Folkpartiet får ansvaret för en så viktig fråga som försvaret är jag nog inte beredd att rösta på Alliansen öht.

  3. Ja, kristdemokraterna behöver även din röst!

  4. Ping: Moderaterna som kannibal « Krohniskt

  5. Det vore väl ingen förlust om vi blev av med KD?

    Förutsatt att alliansen vinner ändå.. 😉

  6. Att M ökade med nästan 5 procent beror nog på utspelet om skärpta krav på anhöriginvandring och förslaget om att dra in felaktiga medborgarskap. Det första utspelet kommer knappast att bli verklighet. Det andra kom faktiskt först från S och sedan från SD. Jag minns FP:s gamla krav om språktest för att få medborgarskap, ett gammalt SD-förslag. FP hoppade upp i mätningarna men förslaget har väl inte genomförts vad jag vet. Har en känsla av att det hela är ett spel kring opinionsmätningar.

  7. Skrattretande, moderater som tänker rösta på kritdemokraterna. Ett parti för pensionärer men som gjort bort sig totalt för dessa.
    Ska Edvin rösta på KD. Nu
    Frid vare med dig i så fall.

Kommentera

