Nu börjar alla räkna

Ja och där fick kommuner och landsting ett besked, det blir ett paket. I skrivande stund antar jag att politiker håller på att räkna ut vad dom har för pengar att röra sig med och jag gissar att alla inte kommer att vara nöjda. Men nu när politiker i kommuner och landsting har fått ett besked så är det upp till oss (ja, jag räknar mig numera in i den fåran även om det har tagit ett par år) att sköta resten. Att våga prioritera.

Något som jag är försiktigt glad över är att man kommer se över balanskravet, så att kommuner och landsting kan få lite större frihet över den egna ekonomin. Som Annie Johansson skriver, lite frihet under ansvar. Det är nog sparken i baken som många kommuner och landsting behöver, så att man inte behöver gå igenom samma historia inför nästa lågkonjunktur. Dock skulle det varit positivt ifall Alliansregeringen vågade ändra i utjämningssystemet så att duktiga kommuner och landsting inte blir straffade. Men jag antar att det är för mycket begärt under dessa tider 😉

Läs DN Debatt – Stödpaket till kommunerna ger tillskott på 17 miljarder.

Läs SvD – S och V dömer ut paketet.

Läs Linda Norberg – Inte logiskt men nödvändigt för vissa.  

Läs Torbjörn Rosdahl – Agnarna skiljs från vettet.

”Damn allergies”

// Edvin

Twingly och Intressant.

Kommentera

