Kom igen, Wanja…

Finanspolitiken är och bör förbli nationell, men eftersom det finns ett ömsesidigt ekonomiskt beroende inom EU, skulle länderna vara hjälpta av en bättre samordning. EU- kommissionen måste därför vara tydlig med att de under nuvarande ekonomiska kris tillåter nationella insatser som går utöver stabilitetspaktens regler för budgetunderskott (min fetmarkering)

– Wanja Lundby-Wedin

Jag skulle vilja ställa en fråga till Wanja Lundby-Wedin om jag fick chansen; Hur mycket anser du att EU-länderna ska tänja på stabilitetspaktens regler för budgetunderskott? 

Jag antar att Wanja Lundby-Wedin ser Storbritannien som en förebild i dessa sammanhang. Dessutom är det som Wanja Lundby-Wedin säger i artikeln, EU-länderna är ekonomiskt beroende av varandra. Om fler länder kör statsfinanserna i diket, då påverkar det samtliga länder i unionen. Det är därför jag inte förstår varför hon vill tänja på stabilitetspakten.

Läs E24 – Finanspolitiken måste användas med förnuft.

”Gosh”

// Edvin

Twingly och Intressant.

En reaktion på ”Kom igen, Wanja…

  1. Ping: Östros och Sahlin godkände svagare budgetregler « Edvin Ala(m) 3.0

Kommentera

