Jag kan själv!

Har roat mig på att titta på webbsändningen av SSU:s kongress i Uppsala. Något jag har noterat under debatterna är att samtliga ombud, som har gått upp i talarstolen, inte tror att människor kan resa på sig av egen kraft och stämplar alla som passiva offer som behöver en fritidspolitiker i ryggen.

SSU är pessimismens ungdomsförbund i svensk politik. Det är en klar kontrast till synen som finns inom Alliansens ungdomsförbund. Vi tror att människor kan resa på sig av egen kraft och att det bästa sättet för människor att lyckas är att främst ge dom ett fiskespö istället för en hink med fisk. Naturligtvis finns det dom som behöver stöd och hjälp i samhället, men istället för att slussa dessa människor ut ur samhället tror vi på en politik som hjälper dessa människor att komma tillbaka till samhället.

Allians för Sverige har allt att vinna på ifall man gör synen på människor till en stridsfråga under valet 2010. Jag är övertygad om att en majoritet av svenskarna inte ser sig själva som passiva offer, utan som individer som kan göra stordåd i livet av egen kraft.

”Im prepping for a night out”

// Edvin

Twingly och Intressant.

En reaktion på ”Jag kan själv!

  1. Håller med. Om man måste välja ut den punkt som jag ogillar mest med vänstern är just den människosynen. Att man konstant nedvärderar människor: ensamstående, ”Expressen-fattiga”, kvinnor, invandrare osv. Aldrig får man höra något upplyftande eller någon som helst tro på medborgarnas egna förmågor.

    Undrar hur dom beter sig mot sina barn? Curlingföräldrar kanske…?

Kommentera

