Bitterhetens borg

Jag är bitter, därför tänkte jag bli Socialdemokrat för en dag. Nu kan jag äntligen gå runt och vara bitter på föräldrar som väljer allt annat än den kommunala barnomsorgen.  Bli apförbannad över det fria skolvalet och att förortsungar kan plugga på glassiga innerstadsskolor som Kungsholmen och Norra Real.  Har dom inte förstått att man bryter segregation och fördomar genom att inte mötas, utan att läsa om varandra i tidningarna? Glömde nästan klasshatet. Hela tanken med klasshatet är att människor ska vara misstänksamma mot varandra, inte bli vänner och plugga tillsammans!

Jag ogillar verkligen dessutom samtliga skattesänkningar som den här kalla, cyniska höööögerregeringen har genomfört. Eller. Kanske inte alla. Den biten låter jag en vänsterpartist sköta.  Men jag tycker inte det är ”okej” att högavlönade sjuksköterskor, lärare och förskollärare ska få behålla mer pengar i plånboken. Istället bör skatten höjas, så att man kan bygga ut  ersättningssystemen som håller människor utanför arbetsmarknaden. Dock kan det bli lite jobbigt ifall media lyckas fiska upp att allt för många går på olika ersättningar. Därför föreslår jag att man kan försöka piffa upp statistiken lite genom olika åtgärder. På så sätt blir en arbetslös helt plötsligt ”sysselsatt”.  Sedan kan man slussa ut en stor del av dom ”sysselsatta” i förtidspension. När allt det här är kirrat kan jag äntligen fokusera på att göra roliga grejer. Typ gå på olika events och klippa band. Om inte människor existerar i den officiella statistiken så behöver man inte bry sig om dom.

By the way! På tal om sjuksköterskor och lärare. Dom allra flesta är kvinnor och jag förstår verkligen inte grejen med att dom vill starta eget inom välfärden. Anledningen till att vi har den offentliga sektorn är för att kvinnor är svaga och att dom behöver ”trygga” arbetsgivare i form av politiker. Helst Socialdemokratiska politiker. Dock kan det bli lite jobbigt under diverse avtalsrörelser när man träffar kompisen från LO. Men om jag nominerar honom eller henne till ett förtroendeuppdrag, kanske han/hon kan gå med på att inte driva en allt för hård linje under avtalsrörelsen. Fan vad jag är bitter idag!

”Hmmmm”

// Edvin

TwinglyIntressant och Socialdemokraterna.

En reaktion på ”Bitterhetens borg

  1. Välkommen till sossarna! En bukett röda till dig.

    Men var inte så bitter. Gräset är roligare på andra sidan.

Kommentera

