Kvalitetstesta Metta Fjelkner?

Under helgen gick ordföranden för Lärarnas riksförbund, Metta Fjelkner, till generalangrepp mot Sollentuna (och Malmö) eftersom att hon av någon konstig anledning har fått för sig att eleverna kommer betygsätta lärarna och sätta deras löner. Om jag vore Metta Fjelkner skulle jag lyfta upp luren för att be om ursäkt till dom ansvariga i Malmö och Sollentuna och till nästa gång ta reda på fakta innan jag skriver en debattartikel. Eleverna kommer inte betygsätta lärarna eller sätta deras löner, utan kommer få en möjlighet att utvärdera undervisningarna genom en enkät. Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen, utvärdering av elever finns så att föräldrar och elever ska veta hur det går för barnen i skolan och utvärdering av lärare finns så att skolledningen kan förbättra verksamheten och därmed höja kvaliteten. Det är ingenting dåligt och min erfarenhet är att elever bryr sig om deras undervisning och klarar av att fylla i enkäten. När det gäller diskussionen om lärarnas löner har jag gjort det väldigt enkelt för mig, duktiga lärare bör få högre lön.

Maria Stockhaus och Mats Gerdau.

// Edvin

Twingly, Intressant och Politik.

Kommentera

