Not good enough SL, SJ och Banverket!

Att det råder kaos inom kollektivtrafiken i Stockholms län (och övrig tågtrafik i landet) är inte acceptabelt eftersom att människor måste kunna ta sig från punkt A till B. Jag har stor förståelse för att växelsystemen och tågen inte är anpassade efter vädret men seriöst vi har haft flera snöstormar under dom senaste åren och bara under den här vintern har vi haft tre stormar som har dragit in över regionen, då kan man väl som resenär förvänta sig någon form av beredskap från SL, SJ och Banverket. Det där med beredskap blir roligt när man läser igenom pressmeddelandet om hur SL trimmade sig för vintern i Arvidsjaur under december.

Om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte heller om vem som är ansvarig, det enda jag vet är att jag betalar mina 690 kronor varje månad (samt skatt till landstinget) för att kollektivtrafiken ska fungera och då förväntar jag mig att saker och ting ska flyta utan större problem. Oavsett vilket förtroende SL, SJ och Banverket har hos Stockholmarna, hoppas jag att ansvariga personer sitter ned med entreprenörerna, kommunerna, landstinget, staten och Stockholmarna för att ha en allvarlig diskussion om hur man kan använda skattebetalarnas och resenärernas pengar på bästa möjliga sätt för att få en ännu bättre kollektivtrafik. För som det ser ut i dagsläget så fungerar det inte. Även om jag inte längre kandiderar till Stockholms läns landsting kommer jag fortfarande trycka på i egenskap som resenär att kollektivtrafiken byggs ut ytterligare och att punktligheten är lika bra oavsett årstid, i synnerhet runtom i kranskommunerna.

SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5DN1, DN2, DN3, DN4

// Edvin

Twingly, Intressant och Stockholm.

Advertisements

7 reaktioner på ”Not good enough SL, SJ och Banverket!

  1. Nej, det är verkligen inte bra nog när trafiken så gott som stannar i ett land vid polcirkeln. För att det blir vinter. Vilket är normalt vid de här breddgraderna, denna tid på året.
    Mitt råd till SL/SJ mfl: Ut och jobba, ni som är ansvariga på olika håll. Färre möten, mera svett!

  2. Reinfeldt: utlys katastroftillstånd!
    SJ/SL och andra kritiska samhällsfunktioner har visat sig inkapabla och inkompetenta att handskas med en ordentlig svensk vinter (de brukar sällan klara av en slaskvinter). Utlys katastroftillstånd, då kan armén sättas in för att garantera viktiga samhällsfunktioner, dessutom så kan då folk få ersättningar för förlorad arbetstid, mm. Otroligt hur sveriges ledning på alla nivåer och inom samtliga partier undviker ansvarstagande.

  3. Tja, vi vet ju alla vilken partifärg det är som styr i landstinget som är huvudman för SL. Tur det är val i höst. ;P

  4. Ping: Fördel Reinfeldt « Kent Persson (m) blogg

  5. Hej!

    Problemet är det eftersatta underhållet under många år. Dvs, det började innan alliansen kom till makten.

    Det började med att man rustade ner militären så det finns inte längre möjlighet att få hjälp med snöröjning med hjälp av militärens snöslungor. Dessutom har dessa med nedmonteringen av militären sålts som skrot.

    Tidigare kunde tåg som blev stående utmed banorna få hjälp fort, då kom 100 man från militären och hjälpte till. Nu händer absolut ingenting. Titta på de som blev strandsatta mellan Stockholm och Göteborg i 10 timmar utan hjälp. Eller de två som blev dumpade och övergivna i Laxå av SJ. De fick ingen hjälp trots att SJ hela tiden sa att ”tåget kommer”…men det gjorde det aldrig. Polisen fick rycka ut då de var ända vägen för de två drabbade som enligt dem själva hade ”frusit ihjäl” utan polisens hjälp att ta in på ett hotell. SJ hade lovat att stå för kostnaderna eftersom det berodde på deras slarv och annat. På morgonen så hade de ändrat sig och de två resenärerna fick ta hela smällen själv.

    Det är landet lever verkligen på stenåldern. Det kan jag säga då jag själv bott i både Norra Amerika och Finland , två länder med mycket stränga vintrar, men där fungerar det. Detta därför att där har man inte rustat ner militären och där finns resurser att tillgå. Dessutom har man pengar i statskassan därför att man har en mycket sträng ”flykting och invandringspolitik” som är bra.

    Det finns till och med Moderater, fast i Finland heter det Samlingspartiet som öppet vill göra det ännu hårdare. De lyfter helt enkelt fram att det är viktigare med ett etniskt homogent land än ett ”mångkulturellt experiment” som kostar så mycket att alla pengar tar slut.

    I gårdagens Hufvudstadsbladet så kan man läsa en mycket intressant artikel om det här:

    http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/2/21/d43453.php

    Således så kan man i en av Finlands största dagstidningar skriva
    sådant här, vilket våra dagstidningar inte tycks våga, därför att de politiskt korrekta är så rädda för sanningen.

    Så om mer gick till vad vi verkligen behöver, istället till vad vi inte behöver, då skulle det finnas mer ekonomiska resurser.

    Dessutom har de en bättre politik i Finland, där finska folkets bästa kommer före något annat, dvs EU:s bästa går inte före allting annat. I Finland finns riktig snöröjning och i Finland finns skola och utbildning av hög kvalitet som verkligen fungerar.

    Vart är Sverige på väg någonstans. Med 4 år till med Reinfeldt så finns det en stor risk att de tar bort alla sociala skyddsnät och tar bort A-Kassan helt och skrotar vår kollektivtrafik.

    De har redan lagt en proposition om att privatisera/avreglera all tågtrafik och all kollektivtrafik.

    Låter er inte luras av Moderaternas ”snack”.

  6. Hörrö ni moderatslöisar kan ni inte ta er till jobbet utan att nån ska hämta er eller skjutsa er ska ni inte ha mat heller.Var och en har ansvar för att ta sig till sitt jobb. Man ska inte räkna med att andra ska sköta det åt en.

    Har du betalat så räkna inte med hjälp ändå Det får inte de som inbetalat till sjukförsäkring eller a-kassa.

    Moderater kan sätta på sig snöskor och trampa på, de behöver träna annat än Käftens muskler.

    Snacka med Daniel han som blivit kunglig ni vet, han är från Ockelbo så han kanske kan fixa en skoter åt er.

  7. I Arvidsjaur skrattar de åt nollåttingarna när de inte kan hålla upp spåren på järnvägen.
    Där ta dem skotern till jobbe, och jere bara nager kilometer då ta dem skidern å ränn iveg till jobbe.
    Kortare bit ta dem snöskorn.
    Mokka snön her jer onödigt arbait.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s