Spräckta fantasiter…

Läste för en stund sedan att Apple har rensat upp i app-träsket och tagit bort 5000 appar som anspeglar på sex. Well, egentligen så berör det inte mig och min Iphone, men det är nästan så att jag tycker synd om alla människor som vill drömma sig bort under tiden som dom plaskar runt i kollektivtrafiken. Men bara nästan. Speaking of kollektivtrafiken – Snart ska jag bege mig ut mot City och sedan mot Universitetet.  Har två kvällsföreläsningar under veckan och förhoppningsvis är det inga förseningar ikväll och imorgon, för jag vill vara hemma vid 22-tiden.

// Edvin

Twingly, Intressant och Politik

12 reaktioner på ”Spräckta fantasiter…

  1. Apple verkar få göra vad de vill, låsa in folk till Itunes, App Store, reglera vilka applikationer folk får köra…etc

    Undrar hur folk och politiker skulle reagera om Microsoft blockerade 5000 appliaktioner på Windows.

  2. Re: BN

    Nu är det ju så att de flesta inte har ett val när det gäller operativsystem på datorn. Däremot har alla ett val om vilken mobil man skall köpa samt vilket system den skall ha. Apple har ändå bara en liten del av marknaden och är man inte nöjd med vad de håller på med är det bara att överge dem, den möjligheten är inte öppen för många när det gäller windows.

    Det sagt, jag kommer aldrig köpa en iphone p.g.a. just sånt här. Inte för att jag skulle använt någon av dom applikationerna ändå, men det är oviktigt.

    • Precis som en annan kommentatör säger så har du nog vridit resonemanget åt fel håll. Att Apple låser in alla, bestämmer vilka appar de ska få köra och har totalkontroll från hårdvaran till programvaran är betydligt värre än Microsoft någonsin ens vågat sig på.

      Microsoft har lagt in nyttiga applikationer i systemet och fälls för det, Apple begränsar och låser in sina kunder men kan göra det helt fritt, märkligt minsann.

      • Nu har du vridit resonemanget själv åt helt fel håll.

        Microsoft fälldes för att deras ”nyttiga” applikation innebar en kraftig begränsning i konkurrensen. De hade redan de-factomonopol på operativsystem och utnytjade det till att utmanövrera motparter från webbläsarmarknaden.

        Apple har till exempel aldrig hävdat att Safari är en central och avgörande del av deras operativsystem, du kan glatt ta bort det. Microsoft hävdade att Internet Explorer var en integral del av Windows som inte gick att avlägsna (vilket var rent påhitt). Visserligen hade de integrerat dem med bland annat ActiveX, vilket gav vissa fördelar men också enorma säkerhetsproblem. Helt plötsligt kunde en webbsida komma åt känsliga saker i operativsystemet.

        När det gäller Apple så är det till och med så att man kan gå in i deras mailprogram och säga åt det att något annat mailprogram ska vara default på den datorn.

        Sen betyder inte det att Apple är genomgoda, de gör sitt också, men än så länge inte på samma nivå. Men visst tål de att granskas också. Jämför bara inte äpplen och päron.

      • Jag kvarstår med min åsikt om att vad Apple gör är långt värre än Microsoft någonsin kan anklagas för.

        Bara för att man tillverkar även hårdvaran har man inte rätt att låsa in sina kunder och moralisera äöver vilka applikationer de installerar.

        Jag har då alltid kunnat byta både webbläsare och mailprogram i windows, jag förstår inte hur du menar att de skulle begränsat det men det stämmer inte.

  3. BN
    Appen fungerar på detta sätt. Du välder en bild. Imorterar den i appen. Sedan indikerar du brösten på bilden och sparar. När du sedan skakar på mobilen så studsar och guppar brösten.
    Givetvis är det här helt förkastligt eftersom det är kvinnoförnedrande och ett utlopp för patriarkalets förtryck mot kvinnor. Kvinnor reduceras till en leksak i mannens hand. Han skakar mobilen och kvinnan tillfredställer honom.
    Jag vet inte vad du menar med din kritik mot apple. Kanske du inte tänkte efter ordentligt?. Tror du att t.ex. aftonbladet skulle tillåta en sådan app i sitt namn?

    • m,

      Det må vara kvinnoförnedrande, mansförlöjligande eller nedsättande mot fiskmåsar – valet av app ska ligga hos användaren, inte hos någon av Apple utsedd politbyrå.

      En gång stod Apple för kreativitet och användarvänlighet. Nu verkar det mer vara inlåsning och larvig skenhelig censur. Glad att jag sitter med en Android-lur (där jag själv valt att inte installera några bikini-appar)!

    • Jag har svårt att ta dig på allvar med sådana märkliga åsikter du ger uttryck för men det är inte upp till apple att bestämma vilka applikationer man ska få köra på sin köpta iphone.

      Jag tycker du ska lätta upp lite, livet kommer bli extremt jobbigt om du tror på dylikt strunt.

  4. …eller i alla fall 1 av dom 5000.

  5. Per, vad är det för dumheter? Det är väl i allra högsta grad ett val vilket operativsystem man vill köra på datorn, däremot är det mer eller mindre omöjligt att byta operativsystem på en iPhone.

    Du missförstår fullständigt situationen. Det här är ett reellt problem. ”Gå till någon annan då!” är ett argument som helt enkelt inte fungerar i praktiken.

  6. jag tar tillbaka allt jag skrev, bröst som hoppar runt är underbart och självklart tycker män det är sexigt. vilket de skall annars blir inga barn gjorda … om de inte är ass men då, men det finns säkerligen apps för det också, så allt är gott

  7. Ingen som förstått tanken Apple har haft bakom detta? Skulle de tjäna mer på att förbjuda dessa appar? De vill inte ha en massa skit i appStore och därför släpper de inte heller igenom några halvtaskiga appar gjorda av barn. Jag är glad för detta och fattar inte riktigt principen som många säger att de inte vill vara inlåsta. ”Jag köper inte iPhone eftersom jag inte har möjligheten att ladda ner porr även om jag aldrig skulle det”. Hmmm.

Kommentera

