Bilismen är gr8!

Kommer att publicera två väldigt korta blogginlägg, eftersom att jag kommer åka ut till Sollentuna inom kort för att kampanja. Hursomhaver. Läste på DN debatt tidigare under morgonen att det enda säkra kortet för att rusta upp och utveckla all infrastruktur i Stockholm/Mälardalen är att rösta på Alliansen. Förbifarten är en del i en stor utbyggnad av infrastrukturen i regionen och är viktig för att möta dom framtida utmaningarna som vi står inför och bli konkurrenskraftigare på världsarenan. Kritiker till Förbifarten hävdar att bilismen kommer öka och att man istället borde satsa på kollektivtrafiken. Ja det låter som en bra idé. Grejen är den att busstrafiken utgör en stor del av kollektivtrafiken och för Alliansen är det inte transportmedlet i sig som är problemet utan snarare utsläppen. Dessutom har kollektivtrafiken byggts ut kraftigt under dom senaste åren och fler projekt är sjösatta för att bland annat knyta ihop olika förbindelser. Glöm inte heller bort att regionen växer och det ställer krav på att man utvecklar infrastrukturen! Det ena behöver alltså inte utesluta det andra. Alternativet till Alliansens linje är luddigt men jag antar att det har kokats upp i en lyxig vindslägenhet i Stockholms innerstad och innehåller lite pessimism, utvecklingsfientlighet och elitism.

// Edvin

Twingly, Intressant, Alliansen, Val2010 och Politik.

Annonser

5 reaktioner på ”Bilismen är gr8!

  1. Löjligt, inte behövs förbifart Stockholm. Fråga bara Yvonne Ruwaida hur man undviker privatbilismen. Gör som Yvonne, åk taxi!

  2. Ping: Törs väljarna köpa de rödgrönas gris i säcken? « Kent Persson (m) blogg

  3. Ping: Om bettlare och vägmän och om underbara ting « Under den lugna korkeken

  4. Ping: Förbifarten är viktig för hela Sverige | Peter Lindén

  5. Man kan tycka vad man vill om förbifarten, men att påstå att den behövs för att utveckla kollektivtrafiken stämmer helt enkelt inte. Om man vill satsa på kollektivtrafiken lägger man pengarna på att bygga kollektivtrafik. Vill man satsa på bilismen lägger man pengarna på att bygga nya motorvägar.
    Det blir t.ex. väldigt mycket spårvägar för 28 miljarder t.ex, spårvägar som väldigt många fler kan nyttja än de (ganska få) bussar som kan gå på en förbifart. Förbifarten ska för övrigt gå över ett stråk som är relativt ointressant att lägga kollektivtrafik i, den går helt enkelt på fel ställe.

    Sedan ska man förstås inte glömma vägverkets egna utredning som visar på en ökad trafik på Essingeleden som en direkt följd av att förbifarten byggs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s