Kreativ bokföring à la Mona Sahlin!

En kortis – Läste Mona Sahlins stora debattartikel i dagens DN debatt. Handlar om att minska socialbidragsberoendet, att jobben ska bli fler och att fler elever ska studera på universitet och högskola. Det är fina mål som jag tror samtliga partier kan skriva under. Problemet är ju att Mona Sahlin inte presenterar några konkreta förslag i debattartikeln. Inte ett ord om att göra det mer lönsamt för dagens små- och medelstora företag att bli morgondagens globala jättar, inte ett ord om att kvaliteten i undervisningen måste bli bättre så att fler elever når målen i den svenska grund- och gymnasieskolan, inte ett enda ord om att fläta samman utbildningsväsendet och arbetsmarknaden så att ungdomar inte examineras ut i arbetslöshet, inte ett enda ord om att göra det mer lönsamt för landets låg- och medelinkomsttagare att kunna leva på sin lön. Det enda Mona Sahlin föreslår i debattartikeln är att föra över människor från bidragskolumn A till bidragskolumn B. Det är ingen arbetslinje utan kreativ bokföring!

Lite kuriosa – Att  föra över människor från olika bidragssystem är ingenting nytt för Socialdemokraterna. Mona Sahlin och den dåvarande Socialdemokratiska regeringen stämplade ut hundratusentals människor ut i förtidspension (utan rehabiliteringsinsatser) för att putsa på arbetslöshetsstatistiken.

Bloggar; PJ, MP, MA, MG

// Edvin

Twingly, Intressant, Alliansen, Val2010 och Politik.

5 reaktioner på ”Kreativ bokföring à la Mona Sahlin!

  1. Har du någon som helst källa till att ”Mona Sahlin och den dåvarande Socialdemokratiska regeringen stämplade ut hundratusentals människor ut i förtidspension (utan rehabiliteringsinsatser) för att putsa på arbetslöshetsstatistiken” ?

  2. Hej Edvin!

    Jag håller med dig i analysen av Mona Sahlins artikel i Dagens Nyheter.

    Men, den stora utmaningen är fortfarande ”Hur skall alla de flera hundra tusen arbetslösa unga akademiker som SACO fokuserar på i sin rapport Unga akademikers arbetslöshet och etableringsproblem komma någonstans med sina liv när de inte uppskattas någonstans där de aktivt söker jobb?”.

    Många av dessa har inte råd att tacka jag varken till praktik eller någon meningslös åtgärd tex LYFT.

    Detta därför att många redan är extremt ÖVERSKULDSATTA bara på grund av studielånet. Många sitter med ett studielån på 300.000 kronor som de inte ens kan betala av därför att även om man söker jobb så får man inga jobb. Många av oss har faktiskt räkningar att betala, men det förstår väl inte sådana som Ni Moderater. Ni har aldrig varit i vår situation, och förstår inte vad det är ni utsätter oss för.

    Jag vet detta av egen erfarenhet. Själv tog jag min examen i statsvetenskap 2006, och började söka jobb långt innan dess. När jag studerade så sökte jag alla tänkbara extrajobb och deltidsjobb då jag verkligen vill arbeta och bidra till samhället, men redan då så sorterades jag bort med en enorm hastighet. Det var stängda och låsta dörrar överallt på hela arbetsmarknaden.

    Men, jag gav inte upp för det utan kämpade på för egen hand med att fortsätta söka alla möjliga olika jobb runt om i landet, men bortsorteringen bara fortsatte med samma oförminskade tempo.
    Jag var väldigt noggrann och professionell med mina ansökningar, men inte hade jag något för mina ansträngningar. Man får bara skit från alla håll, och det tycker jag verkligen är dåligt.

    Jag insåg ganska snabbt att det är den gamla ”mobbnings- och exkluderings och förtalskampanjen” som återstartats. Samma mobbningskampanj som pågick under hela min skoltid.

    Jag tror lösningen på akademikerarbetslösheten är just samverkan akademi och verklighet. Men, på kort sikt för att hjälpa de av oss som redan har ”kastats ut ur samhället” mot vår vilja är att man lyssnar på vad vi vill och gör det som vi behöver och som vi själva känner att vi mår bäst av, istället för att bara följa blint vad regeringen bestämt.

    Många av oss skulle må bäst ekonomiskt och hälsomässigt av att starta om på en ny kontinent där ingen vet något om en och där man får vara ifred från Svenska myndigheter, och få en ärlig chans att komma på fötter igen och bli en hel och fungerande människa.

    Man skulle tex kunna satsa på att ge ett riktat stöd för att de som faktiskt vill något med sina liv. Själv så tittar jag alltmer på olika internationella och globala jobbdatabaser, och ser att det faktiskt finns en mycket stor efterfrågan på kompetenta unga akademiker, och då speciellt samhällsvetare. Just de som vi har ett överflöd av i Sverige, och som inte får några jobb trots att de aktivt söker jobb.

    I enlighet med Arbetslinjen så skulle man tex kunna införa ett speciellt stöd för oss att marknadsföra vår kompetens och våra kunskaper på plats i nationer som Kanada, Amerika och Australien. Detta därför att därborta finns det efterfrågan på kompetent arbetskraft.

    Dessutom vet jag av egen kontakt med personer därborta att de vill ha mig. Jag har även haft kontakt med immigrationsmyndigheterna i tex Amerika, och när jag berättar helt ärligt för dem hur jag behandlas som SKIT överallt i Sverige trots min akademiska utbildning och examen av hög kvalitet, så tycker de att det är ”fullständigt oacceptabelt” och ”fördjävligt” att Sverige behandlar mig som SKIT.

    I Sverige har jag ansträngt mig hårdare än någon annan med att både investera i högre utbildning av hög kvalitet och samtidigt anstränga mig med att söka jobb överallt på hela arbetsmarknaden. Men, som sagt var i Sverige uppskattas inte människor som anstränger sig. Utbildning bestraffas och det finns ett enormt akademikerförakt i Sverige. Däremot så belönas dumhet och inkompetens, och vänskapskorruption.

    Mvh

    Mikael

  3. Pingback: Ett stort ödmjukt tack från mig till alla mina besökare och läsare « Kent Persson (m) blogg

  4. Pingback: De moderata bloggarna avancerar framåt « Moderata Perspektiv

  5. Pingback: Behovet av det mänskliga i politiken « Under den lugna korkeken

Lämna en kommentar