Konsten att köra över en hel region med en bulldozer

Jag har funderat lite kring gårdagens uppgörelse mellan vänsterpartierna (som saknar finansiering förövrigt) och argumentationen om att ge mer makt till Stockholmsregionen i infrastrukturfrågorna. Dagens fråga till samtliga vänsterpartister i riksdagen; Ger man mer makt till Stockholmsregionen och Mälardalen genom att köra över samtliga kommuner och landstinget som har arbetat i flera år med att landa i en överenskommelse vilket har bidragit till att vi nu äntligen kan förbättra hela infrastrukturen i Stockholmsregionen? Frågan om hur Stockholmsregionen ska vara organiserad i framtiden är viktig eftersom att hela Mälardalen står inför flera utmaningar men jag är en stark anhängare av subsidiaritetsprincipen och för att uppnå bästa möjliga resultat tycker jag att regionen ska äga frågan om hur kommunerna och landstinget ska organiseras och inte riksdagen.

Bloggar; Paul Lindquist, Mats Gerdau, Christer G Wennerholm, Moderata Perspektiv Catharina Elmsäter-Svärd och Sofia Arkelsten.

SvD Ledare, SvD Ledarblogg, PJ, DN Ledare, SvD Ledarblogg2

// Edvin

Twingly, Intressant, Val2010, Alliansen, Stockholm, Förbifart Stockholm och Politik.

Annonser

5 reaktioner på ”Konsten att köra över en hel region med en bulldozer

  1. ”Frågan om hur Stockholmsregionen ska vara organiserad i framtiden är viktig eftersom att hela Mälardalen står inför flera utmaningar men jag är en stark anhängare av subsidiaritetsprincipen och för att uppnå bästa möjliga resultat tycker jag att regionen ska äga frågan och inte riksdagen.”

    Ett utmärkt skäl för att hålla en folkomröstning! Precis som du skriver så kommer den infrastruktur som byggs att strukturera bebyggelseutvecklingen i regionen under lång tid framöver. Det finns mängder med aspekter att diskutera som passar utmärkt för en verklig politisk debatt: vilka bebyggelsemönster leder förbifarten till, hur slår infrastrukturinvesteringarna socialt? Löser förbifarten trängelproblemen bättre än alternativa lösningar? Listan kan göras lång! Investerar man 28+ miljarder i Stockholms framtid så bör regionen äga frågan. Låt oss folkomrösta!

    • Syftade iofs på frågan om hur Stockholm ska vara organiserad. Du kan ”folkomrösta” om frågan redan den 19 september 🙂

  2. Visst är det jobbigt när ”folket” ska få bestämma över sin region?

  3. Bilar och vägar släpper inte ut någon CO2. Det är det bara dåliga bränslen som gör.
    Nu börjar elbilar och biobränsle baserade bilar röra på sig. En elbil som står still i en bilkö släpper inte ut något.
    Jo, förbifarten hjälper mot trängseln i stockholmstrafiken genom att de bilar som skall igenom stan inte måste in i stan och trängas. Båda behövs och du får inte bättre lokaltrafik för att du hindrar biltrafik. Skulle den fuskbyggande rödgröna röran vinna valet och stoppa förbindelsen så leder det bara till att den med nödvändighet ändå kommer att byggas till sist. men då till en än högre kostnad. Ingen vinst, bara förlust.

  4. Ping: Lita inte på Jämtin, Batljan och Von Sydow! « Edvin Ala(m) 3.0

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s