4 100 nya studentbostäder

När jag träffade Joakim Larsson för några veckor sedan frågade jag ifall det skulle komma någonting nytt på studentbostadsfronten, hans svar var att det skulle presenteras ett paket under maj.  Mina förväntningar var ganska låga men när jag läste det här pressmeddelandet tidigare under dagen blev jag positivt överasskad. För er som har läst min blogg under en lång tid så vet ni att jag inte är någon anhängare av det nuvarande systemet på den svenska bostadsmarknaden men jag tycker det är viktigt att man med dagens verktyg försöker lösa upp knutarna så gott det går. Nu har Stockholm stad presenterat ett paket och jag hoppas att fler kommuner vågar stå mot NIMBY-krafterna och gör plats för fler ungdomsbostäder så att det blir enklare för främst ungdomar att få en fot in på bostadsmarknaden. I Sollentuna tycker jag att man exempelvis antingen borde riva bort gamla mässan för att göra plats åt ungdomsbostäder alternativt omvandla anläggningen till ungdomsbostäder. Möjligheterna är oändliga, därför hoppas jag att samtliga politiska partier i fullmäktige vågar tänka nytt nu när kommunen ska revidera översiktsplanen.

// Edvin

Twingly, Intressant, Alliansen, Val2010 och Politik.

En reaktion på ”4 100 nya studentbostäder

  1. Ping: Förnuftet segrar « Nicke Grundberg

Kommentera

