Olyckligt uttalande från Reinfeldt och Alliansfritt skjuter sig i foten!

Tycker att Fredrik Reinfeldts kommentar om att ungdomsarbetslösheten är en synvilla är beklaglig eftersom att många studenter som studerar heltid vill egentligen arbeta och ska därför klassas som arbetslösa i statistiken. Ingenting annat. Dock skjuter Björn Fridén på Alliansfritt Sverige sig själv i foten rejält när han skriver att Fredrik Reinfeldt inte kommer sänka trösklarna ytterligare för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden. Mig veterligen har Fredrik Reinfeldt vid ett flertal till fällen sagt att han kommer vilja fortsätta med ytterligare reformer i utbildningsväsendet för att fläta samman skola och arbetsmarknad via bland annat lärlingsutbildningar,  att fler inte slås ut i grund- och gymnasieskolan och att han inte tänker höja skatten för att ha unga anställda för att bygga ut bidragssystemen.

// Edvin

Twingly, Intressant, Alliansen, Val2010 och Politik.

3 reaktioner på ”Olyckligt uttalande från Reinfeldt och Alliansfritt skjuter sig i foten!

  1. Bra skrivet Edvin. Att allr fler studerar kan ses som ett försök att få det att se ut som att vi har högre arbetslöshet, även om det nu inte är målet. Varför det kan verka så beror ju mest på nationalekonomernas möjligen godtyckliga beskrivning på vad arbestölshet faktiskt är. Därför tror jag att det är riskfyllt att folk stirrar sig blinda på srbetslöshetssiffror, även om de såklart är viktiga. Om vi hade 0% arbetslöshet skulle ändå en stor grupp människor gå utan för att de helt enkelt slutat söka jobb och därmed inte räknas. Kan inte du styra upp det här nu? 😀

  2. jag håller ju på kicking-ass= anställa efter huvud (vad du har i huvudet och inte examen)
    sen bidrag etc el nyliberalt
    vekare kan ju ändå komma med business ideas

    man måste få väck propparna= jfr logaritmiska kurvor, tillväxt etc

  3. jag kan ta lite om mig själv
    motarbetad föräldrar= far naturvetare men ville inte att jag skulle bli ingenjör
    blivit till 100%
    lite företag etc uppmuntra till nat studier han var bla föreläsning för yngre ang detta (stora enso 40% mitt newsprint mitt till 100%)
    300 p samhällsvetenskap

    prg etc och matte etc nej
    1-2 år= profilanalys (tex kommentarer, cv= det i mskkulturer)
    det ska löna sig att skriva på internet!

    alla vet = ger mkt ger mer (vinst)

    inget skitstystem är bra (klass samhället) bättre teknokrati

    jag själv profit 400% (och ras 35-år haha omprogrammera nerscellerna med kunskap)

Kommentera

