Valet den 19 september handlar även om Europa!

Det är väldigt sällan som jag får ett leende när jag läser igenom diverse debattartiklar, händer bara ett par gånger per år men för en stund sedan fick jag ett stort leende på läpparna när jag läste igenom Fredrik Reinfeldt och David Camerons debattartikel på DN debatt. Debattartikeln innehåller fyra konkreta åtgärder för att säkerställa en ekonomisk återhämtning runtom i Europa; ordning och reda i offentliga finanser, god ordning i den finansiella sektorn, skapa goda förutsättningar för tillväxt och kämpa för ökad frihandel även utanför Europa. Jag tycker att åtgärderna är bra dels för att de behövs men också för att Sverige och Storbritannien nu höjer ribban inför mötet i Bryssel. Jag har även under en lång tid skrivit om den första åtgärden, nämligen att det behövs skärpta budgetregler och tydliga konsekvenser för medlemsländer som bryter mot reglerna. Super ray tells it like it is i Gomorrn Sverige.

En åtgärd som jag gillar (och nej det är frihandelsåtgärden även om den är awesome) är den om tillväxt och kvinnors deltagande på arbetsmarknaden. Om Europa ska kunna blicka framåt måste vi bli konkurrenskraftigare på den globala arenan och få måste alla som vill och kan arbeta få en fot in på arbetsmarknaden, få möjligheten att starta och driva företag över gränserna och få forska om framtidens prylar. Dock måste det finnas ett par viktiga pusselbitar och reformer på plats. Hela utbildningsväsendet måste ha hög kvalitet (från grunden till toppen) och det måste bli enklare som medborgare i Europa att utbilda sig runtom i hela kontinenten även i de lägre åldrarna och på den fronten måste även vi slås mot bakåtsträvare mot nationalister och vänsterpartier som vill minska rörligheten. En viktig reform rör EU-budgeten. Sverige måste tillsammans med ytterligare medlemsländer fortsätta trycka på en omläggning av budgeten, från jordbruksstöd till satsningar i forskning, teknikutveckling men också förbättrad infrastruktur genom viktiga spår- och vägsatsningar. Valet den 19 september handlar inte bara om att välja mellan arbetslinjen och bidragslinjen i Sverige. Valet den 19 september handlar även om att välja mellan att antingen ha ett aktivt ledarskap som tar ansvar för Europa (i stort sett alla frågor) eller att Sverige återigen skickar ned tjänstemän till viktiga möten. Jag väljer i alla fall ett aktivt ledarskap som tar ansvar för Europa. Nu måste jag dra in mot city annars kommer jag bli halshuggen men jag hoppas att Sverige tillsammans med Storbritannien lyckas få med övriga 25 medlemsländer på tåget.

// Edvin


En reaktion på ”Valet den 19 september handlar även om Europa!

  1. Handlar väl också att släppa in fri företagsamhet i den skattefinansierade sektorn!

Kommentera

