8 år senare – En dröm har gått i uppfyllelse!

Äntligen! En dröm som jag har haft i över åtta år har gått i uppfyllelse! Hösten 2002 blev jag medlem i Moderata ungdomsförbundet. Jag tog ställning för friheten mot sosseiet eftersom att det bland annat var nästan omöjligt att få välja skola runtom i Stockholms län. När jag började på gymnasiet så trappade jag upp mitt engagemang för att öka trycket för ett gemensamt gymnasieavtal för alla elever i hela Stockholms län. Gick på Nacka gymnasium och tillsammans med ett gäng tappra frihetshjältar sparkade vi igång MSU Nacka gymnasium. (Shout out till Linda Norberg som var årsmötesordförande). Åren gick men många MSU:are och framförallt M-politiker fortsatte kämpa för en gemensam gymnasieregion. För några år sedan valde ett flertal kommuner i länet att ingå ett samverkansavtal. Stockholm stad fegade ur vilket ledde till att valmöjligheterna för länets elever blev begränsade i en del kommuner. Det var tråkigt och vi var många som var besvikna. Men nu jävlar! Nu har staden ÄNTLIGEN gått med på en gemensam gymnasieregion vilket innebär att alla niondeklassare får välja en skola på likadana villkor. För mig tog det 8 år innan drömmen gick i uppfyllelse. För andra har resan pågått i cirka 30 år. Det är mäktigt! Jag önskar att vi får liknande avtal i fler områden, två som jag tänker på är kultur- och idrott men också vuxenutbildningen.

❤ Mats Gerdau, Maria Stockhaus ( inkl alla M-hjältar) och framför allt alla MSU:are genom åren – Ni är bäst!

// Edvin

4 reaktioner på ”8 år senare – En dröm har gått i uppfyllelse!

  1. Ping: Små små ord av frihet « No size fits all

  2. Klockrent inlägg!

  3. Socialdemokraterna är trots allt det bästa högerpartiet.
    vilket vi får vara tacksamma för.
    Moderater dessa har nåt fel bak pannbenet när
    egoism går för solidariskt tänkande.

Kommentera

