Lärarnas riksförbund är irrelevanta

Metta Fjelkner har skrivit en debattartikel där hon går till hårt angrepp mot politiker runtom i kommuner för kvalitetsbristen hos landets lärare och utbildningar. Fjelkner prickar rätt när hon identifierar kvalitetsbristerna i det svenska utbildningsväsendet. Jag håller till och med till viss del om att det har funnits huvudmän, både fristående och kommunala sådana, runtom i Sverige som genom åren inte tagit ansvar. Förslagen som Metta Fjelkner presenterar håller på att genomföras men utöver det så skriver inte Metta Fjelkner någonting nytt. Det är fortfarande samma gamla matning om att lösningen på alla problem är att förstatliga skolan och skjuta till mer pengar. Ursäkta mig men som om det skulle lösa kvalitetsbristerna. Jag tror inte ens heller det är en quick fix. Kan erkänna att det är coolare att vara anställd av staten än av kommunen men that’s about it. Det handlar mer om hur man arbetar på fältet och vilka verktyg som lärarna har för att hjälpa varje enskild elev att nå målen men också vilka personer som dras till utbildningarna. Det är tid att hitta ett bra system för att öka belöna duktiga lärare för deras insatser.Blev idag tipsad av Mary om en intressant artikel om Nossebro skola. Artikeln är förvisso från oktober 2010 men ger en fingervisning om hur elever, lärare och rektorer kan arbeta för att förbättra kvaliteten och minska utslagningen. Arbetet från kris till framgång tog tre år men verksamheten behövde inte tillskott och det har inte skett några förändringar i arbetstiden för lärarna. Allt som krävdes var ett starkt ledarskap från ledning och lärare som vågade se över arbetsmetoderna. Så länge Metta Fjelkner och Lärarnas riksförbund inte inser detta utan enbart fokuserar på huvudmannaskapet så kommer de irra runt och vara irrelevanta i den skolpolitiska debatten.

// Edvin

Annonser

8 reaktioner på ”Lärarnas riksförbund är irrelevanta

  1. För kommunpolitiker är budget avsevärt viktigare än pedagogiska resultat i skolorna. Skolfrågor diskuteras huvudsakligen på riksnivå, tex Jan Björklund. Det är rikspolitiker som får svåra frågor om pedagogiskt resultat. Kommunpolitiker får de svåraste frågorna om budget och skatter.

    I dag är det därför viktigare för rektorerna att hålla budget än att nå pedagogiska resultat.
    En rektor som inte håller sin budget riskerar att få sparken oavsett skolans resultat i övrigt.
    Dvs det räcker för rektorerna att hålla budget.
    Det finns nu rektorer som är helt ointresserade av vad lärarna håller på med!

    Huvudmannaskapet måste ändras snarast!

    Vi får de skolresultat vi styr mot!

    • Det håller jag inte med om. Kan endast tala för egen del och vi i både barn- och utbildningsnämnden samt utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden tycker det är oerhört viktigt med att kvaliteten blir bättre och att utslagningen minskar. Däremot är det viktigt att ekonomin är välskött oavsett vem/vilka som har det yttersta ansvaret.

    • Thomas, som om staten alltid skulle veta bäst? Allt hänger väl ihop? hur tror du att ledningen i t.ex. Lillhärdal ska kunna bedriva sin verksamhet utan att vara inblandad i sin egen ekonomi?
      Omvänt, vad säger dig att de tikspolitiker du pratar om är de bäst lämpade att anpassa ekonomin så att skolan i Lillhärdal får bra resultat?
      Kompetens måste spridas och det i stort som smått, men den överstatlighet som så många gillar att spy galla på, den ska alltså tydligen finnas i skolvärlden?

  2. Trist att LR drar alla kommunpolitiker över en kam o tror att statligt huvudmannaskap löser alla problem. Staten är idag ansvarig för tex lärautbildningen o den har varit urusel fram till nu förstår inte varför ni tror att lärarnas situation blir bättre m staten som chef. I Sollentuna där ja är kommunalråd har vi bra resultat o fokuserar på just kunskapsresultaten.
    Både stat o kommun måste sköta sin ekonomi (och för sen delen även den enskilda skolan) för att ha råd att satsa. Det hänger ihop.

  3. Visst, det finns säkert kommuner med ambitioner, men läget är inte skarpt!

  4. Vad gäller lärarutbildningen, kan den kanske spegla de krav som avnämarna, rektorer och kommuner, bryr sig om att ställa?

  5. Staten vet aldrig bäst, det gör vi enskilda människor, naturligtvis!

    När det gäller skolan utkräver vi inte ansvar på kommunal nivå, utan på riksnivå. Skoldebatten sker inte lokalt.

    Jag ser inget sätt att ändra på detta, men det går, så javisst.

    Nu styr vi fel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s