Kunskap ska stå i centrum – Inte närvaro!

Noterar via SvD att Utbildningsminister, Jan Björklund, kommer försöka driva ett förslag igenom riksdagen för att skriva in gymnasieelevers frånvaro i terminsbetygen. Dock inte i själva slutbetyget när eleverna tar studenten. Suck! Onödigt slag i luften som leder till ytterligare pappersarbete för skolorna.

1) Jag är säker på att dom allra flesta skolorna runtom i Sverige skriver en notis ifall en elev är frånvarande från en lektion. 2) Många skolor rapporterar till och med ogiltig frånvaro till vårdnadshavaren/vårdnadshavarna. Ibland så bryr sig dom inte. 3) Den svenska gymnasieskolan är frivillig. Om man däremot har en hög frånvaro så ryker studiebidraget. 4) Elever som har ogiltig frånvaro kommer inte plötsligt dyka upp på lektionerna bara för att Jan Björklund vill att skolorna ska införa ett system som redan finns på plats. 5) Resultaten i den svenska skolan kommer inte bli bättre bara för att klassrummen blir fyllda av tysta elever som inte levererar. 6) Förslaget uppmärksammar bara symptomen och löser inte orsakerna bakom elevernas ogiltiga frånvaro. 7) Det är elevernas kunskaper som ska vara  i centrum och inte närvaro.

Mitt tips till Jan Björklund; Det finns viktigare reformer att sjösätta och vårda i det svenska utbildningsväsendet. Exempelvis måste kvaliteten i yrkesutbildningarna och lärlingsutbildningarna vara så pass bra att det finns starka broar in på arbetsmarknaden.

SR

// Edvin

Advertisements

8 reaktioner på ”Kunskap ska stå i centrum – Inte närvaro!

  1. Jodå där har du alla rätt.
    När jag var lärare så åkte jag och jagade fatt i dom som skolkade. Så var det slut med det mycket snabbt.
    Kom dom inte på morgonen, åkte jag hem och hämtade dom. Detta fick också som reusltat att eleverna var på plats.
    Å andra sidan kunde jag och hela klassen skola. Vi gav oss ut till närmaste utekafé och studerade våren.

  2. Elevens skyldighet är att i varje fall vara närvarande och komma i tid vid lektioner o liknande. Den som inte varit närvarade eller kommit för sent har inte tagit del av utbildningen i den omfattning som förutsatt av skolan. Hans/hennes beteende kan även inverkat på undervisningengen för övriga elever. Detta bör givetvis synas i examensbevis. Detta borde gälla all utbildning på alla stadier, även universitet. Vad gäller grundskola så finns skolplikt och då finns möjlighet att tillgripa tvångsåtgärder för att få en elev att närvara. Skolan har även en fostrade roll och då bör också elever lära sig att passa arbetstider. Edvin Ala skriver: ”7) Det är elevernas kunskaper som ska vara i centrum och inte närvaro.” Helt sant att kunskap skall värderas men det är en viktig kunskap/erfarenhet att lära sig att närvaro förväntas.

  3. Argument 7 har länge varit en av de främsta anledningarna till att jag inte tycker Jan Björklund borde borde jobba som skolminister. Han verkar inte förstå att det inte nödvändigtvis måste finnas ett samband mellan hur mycket tid man sitter av i skolan och hur mycket man lär sig.

    Får en känsla av att det är militärtakterna som sitter i. Uppfostran går före utbildning. Ännu tokigare blir det om man tänker på just det att gymnasiet faktiskt är frivilligt.

  4. Ping: Så skapar vi en bättre skola | Kent Persson (m) blogg

  5. Ping: Att INTE lyssna! « Maria Hagbom

  6. Ping: En chefspappas vardag… » Konsekvenser av skolk, kan inte vara fel!

  7. Ping: En omodernare skola!

  8. Ping: Skolket är skolans svek mot individen | Högbergs Tankar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s