Inför läxpeng!

En kortis – Även om jag har sovmorgon imorgon måste jag snabbt kommentera Skolverkets förslag om en bred matmematiklyft i den svenska skolan. Jag tyker att förslaget rent generellt är bra, det är fantastiskt att man både fortbildar och erbjuder stöd till lärare för att bli bättre. Däremot tycker inte jag att man enbart bör snöa in sig på viktiga satsningar i klassrummen inom matematik och tekniska ämnen. Om fler elever ska nå målen i alla ämnen och om färre elever ska slås ut från både grund- och gymnasieskola, krävs det engagemang och stöd även utanför klassrummen efter skoltid. För alla elever. Därför har jag under dagen dammat av min gamla hjärtefråga om att införa en läxpeng i Sollentuna. För mig är det viktigt att alla elever får maximal utveckling i den svenska skolan. Det finns skolor runtom i Sverige som erbjuder studiehjälp men oftast är dom otillräckliga eftersom att systemen är anpassade efter skolornas villkor och inte efter den enskilde elevens behov. Vi ska inte heller glömma bort att det finns elever som pga olika anledningar inte får stöd hemifrån. Genom att införa en läxpeng kan certifierade utförare erbjuda studiestöd till elever antingen hemma vid köksborden eller någon annanstans även under lediga dagar. Det skulle vara ett bra stöd dels för elever som behöver extra stöd i skolan men även för dom som vill visa framfötterna. Dessutom skulle det vara ett bra komplement till det viktiga utvecklingsarbetet som sker runtom i skolorna i Sollentuna.

SvD B,SR,ExD

// Edvin

3 reaktioner på ”Inför läxpeng!

  1. Glöm inte bort, de som verkligen behöver hjälp är de som inte får någon stimulans alls i skolan. I dagsläget är det viktigare att stöta och kasta bort dessa begåvningar än att ge dem simulans.

    • Hej Kalle! Det är just det jag menar med att alla elever måste få maximal utveckling i den svenska skolan. Det finns elever som behöver stöd för att inte halka efter men det finns elever som behöver möjligheter att visa framfötterna 🙂

  2. Jag förstod det nog, men jag skulle tro att 99% av de som läste ditt inlägg inte förstod det eller för den delen ser det som ett problem.

Lämna en kommentar