Björklund har inte gjort sin läxa!

Vaknade för en stund sedan till att Jan Björklund nu återaktualiserat sitt förslag om att införa kortare yrkesutbildningar för att minska avhoppen och skoltröttheten bland svenska gymnasieelever. Jag var inte ett fan när förslaget dök upp i våras och jag är defenitivt inte det nu av två anledningar.

För det första: Jan Björklund har rätt, många elever är skoltrötta och har i många valt fel utbildning vilket leder till avhopp eller långa uppehåll från studierna vilket i sin tur har konsekvenser i form av arbetslöshet och därefter utanförskap.Detta är ingen nyhet utan har varit så under en lång tid och ökade något när man ändrade yrkesutbildningarna under 90- talet. Däremot borde varje politiker eller person som är intresserad av utbildningspolitik veta att lösningen inte är att sänka på förväntningarna eller kraven på eleverna. Snarare tvärtom. Forskning visar att högre krav på alla elever leder till bättre resultat bland eleverna i synnerhet bland elever från studieovana miljöer. Att hålla på med ”tycka synd om”-reformer kommer enbart leda till att färre elever kommer få maximal utveckling i den svenska skolan.

För det andra: Det behövs fler skolreformer för att höja kvaliteten och resultaten samt minska utslagningen från den svenska skolan men det måste vara rätt reformer. Skolorna håller på att implementera dom största systemreformerna av svensk skola i modern tid. Ny gymnasieskola, nya betygssystem, ny lärarutbildning, lärarlegitimation och så vidare. Att i det läget komma med reformer för att ändra i den nya gymnasieskolan kommer leda till osäkerhet bland lärare och huvudmännen vilket i sin tur kommer leda till ett stopp i implementeringsprocessen vilket i slutändan kommer drabba eleverna. På ett generellt plan behöver lärare och rektorer arbetsro för att klara av dom stora skolreformerna för att få en ärlig chans att leverera resultaten.

Lösningarna Utbildningsminister Jan Björklund och Alliansen i stort måste titta på är dels reformer för att stärka grundskolan. I mitt tycke handlar det främst om att bredda antalet utbildningsämnen och höja undervisningstiden för att göra skolan mer inriktad mot framtiden än att bara leverera baskunskaper. Oavsett vad vi tycker ideologiskt så lever vi i en värld där kraven och utmaningarna från omvärlden inte speglas i innehållet i den svenska grundskolan. Det är ett problem vilket får konsekvenser längre fram i det svenska utbildningsväsendet. Svensk skolan kan inte enbart förhålla sig till svensk eller europeisk arbetsmarknad utan en global värld. Därefter måste övergången från högstadiet till gymnasiet bli mycket bättre, därför är jag positivt inställd till Alliansens satsning att förbättra studie- och yrkesvägledningen.  Studie- och yrkesvägledningen  är i många fall omodern och innehåller brister vilket snarare stjälper än hjälper eleverna när det är dags för gymnasieval.

Nu är jag elev i den gamla gymnasieskolan och kan då enbart förhålla mig till gamla betygssystemet (känner mig äldre än vad egentligen jag är): Utbildningsministern har inte gjort sin läxa och tror att ett enkelt konstaterande kommer leda till ett högre betyg. Så är inte fallet. Mitt betyg till Jan Björklund är i det här fallet: Icke Godkänt (funderade länge på ett UG men han har inte skolkat).

DN, SVT

// Edvin

En reaktion på ”Björklund har inte gjort sin läxa!

  1. Han gör det enkelt för sig, vår käre Jan. Istället för att öka motivationen ger han dom ett sämre alternativ. Galet! Bloggade om detta själv idag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s