En infrastruktur för tillväxt, jobb och livspussel!

En kortis – Tidigare idag överlämnade alliansregeringen och ansvarigt statsråd Catharina Elmsäter-Svärd över infrastrukturpropositionen. Det är en proposition som tar sikte framåt för att förbättra förutsättningarna för jobb och tillväxt samt göra det smidigare för människor att få ihop livspusslet. Runtom i våra storstadsregioner pendlar tusentals människor varje dag till och från jobbet och studierna samt ägnar tid åt att plocka samt hämta barn från förskola och skola. Tid är även pengar åt företagen, det är viktigt för svensk konkurrenskraft att tågen går i tid och att flaskhalsarna i vägnätet försvinner för att hålla nere kostnader samt kunna transportera varor miljövänligt och effektivt.

I korthet innebär propositionen att den ekonomiska ramen för åtgärder under perioden 2014-2025 ska uppgå till totalt 522 miljarder kronor, vilket innebär en ambitionsökning med cirka 20 procent i jämförbara pricer i förhållande till tidigare riksdagsbeslut. Regeringen föreslår att 86 miljarder kronor avsätts för drift och underhåll och reinvestering av statliga järnvägar och 155 miljarder kronor för drift och underhåll av statliga vägar inklusive bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion av vägar. Övriga delar av ramen föreslår användas till att utveckla hela transportsystemet så att det kan klara nuvarande och framtida krav på hållbarhet och för att göra hela infrastrukturen mer robust.

Jag har inte hunnit detaljläsa hela propositionen ännu, beror på att jag håller på att förbereda mig inför eftermiddagens seminarium  men av det jag har läst är jag positiv till det jag läst hittills. I synnerhet i delarna som berör Stockholmsregionen. Ett exempel är avsnitt 4.5 om prioriterade investeringsåtgärder. Först på listan är en utbyggnad för Tunnelbanan i Stockholmsregionen. Det handlar om blå linje av tunnelbanan till Nacka. Därutöver, kul att detta förtydligats i propositionen, har förhandlingspersonerna ett utrymme att analysera andra möjliga utbyggnader av tunnelbanan för att stärka den samhällsekonomiska nyttan. Exempel på möjliga kombinationssatsningar är utbyggnad av  blå linje till Barkarby alternativt en förgrening av blå linjen till Gullmarsplan.

Debatten kring den samlade infrastrukturen i Sverige kommer fortsätta. Det är frågor som har lika många frågor som antalet resenärer inom tåg- och busstrafiken och bilister. Det är kort och gott frågor som engagerar människor som åker till jobbet, unga som pendlar till studierna, föräldrar som plockar och hämtar barn och företag som erbjuder samt transporterar varor och tjänster.

// Edvin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s