Angående stiftelseombildning av Uppsala Universitet

Tidigare idag presenterade regeringen förslaget om att ge lärosäten möjlighet att ombildas till stiftelser. Frågan har bubblat under väldigt lång tid och jag gissar att diskussionerna kommer ta ta fart runtom i universitetssverige. Uppsala Studentkår har kommenterat regeringens förslag, kort och gott är meddelandet: Keep calm och låt inte diskussionerna om högre utbildning i Sverige reduceras till kapitalförvaltning. För egen del, med tanke på att jag är nominerad av kåren att sitta i Uppsala Universitets styrelse från och med årsskiftet (ifall Uppsala Studentkår får två ordinarie platser) så kan jag meddela följande: Det finns i dagsläget ingen bred majoritet i kårfullmäktige att överhuvudtaget driva frågan. Vid en eventuell omröstning kommer jag att således därför rösta nej till en stiftelseombildning. Mitt ställningstagande grundar sig på det jag meddelade Kårfullmäktige under konstituerande fullmäktige:

Kårpolitik, som all sorts politik, handlar om förtroende. Att förtjäna förtroende – i mötet med andra människor. Ifall jag tar plats i Uppsala Universitets styrelse kan jag ge ett tydligt besked: Jag kommer inte representera mig själv eller Moderata studenter. Jag kommer representera Uppsala studentkår och min förhoppning är att representera hela kåren även de som inte röstade på mig. Det är sådant ledarskap som behövs. I synnerhet kring frågor rörande Uppsala universitets organisation.

Det är bland annat av beskedet ovan som jag blev nominerad av Uppsala studentkårs Kårfullmäktige att ta plats i Uppsala Universitets styrelse.

SvD

// Edvin

Kommentera

