Det är kanske jag?

Sjukt fjantigt men ändå mitt i prick. Serien Priviliged har fått mig att börja tänka på min relation med min bror. Jag har inte varit snäll mot min bror under den senaste tiden. Oavsett vad jag säger till människor, så känner han mig bäst. Det märks tydligt när vi brukar tjafsa eller ha en diskussion. Killen vet min strategi innan jag ens har börjat tänka! Vi har haft diskussioner om politiska frågor genom åren och om jag ska vara ärlig, så är jag rädd varje gång vi börjar diskutera en politisk fråga. Han är duktig på att debattera och han är min svåraste motståndare.

Nej, jag får ta och ringa honom. Det är dags för mig att stiga ned från hästen och fråga om han vill gå på bio med mig.

”I miss him”

// Edvin

Nu är populisterna ute igen

Nu orkar jag, nästan, inte kommentera Thomas Östros och Thomas Eneroths ständiga krav om att bjudas in till samtal med regeringen om finanskrisen. Alliansen har en stabil majoritet i riksdagen och behöver inte i dagsläget bjuda in socialdemokraterna till samtal om finanskrisen. Sedan kan ju alliansen välja att bjuda in miljöpartiet till samtal, istället för socialdemokraterna. Dessutom kanske socialdemokraterna bör putsa upp deras ekonomiska politik, innan dom går ut och kräver en massa saker. Ett första steg är att presentera en budget som inte är fylld av populistiska inslag.

Torbjörn har skrivit ett bra inlägg

Läs DN

Läs SvD

”Im getting tired”

// Edvin

Twingly, Intressant och Socialdemokraterna.

Mona har tömt hela skafferiet

Det verkar som att det är ombytta roller i svensk politik när det gäller att ta ansvar för landets statsfinanser. Under dom två senaste åren har alliansen varit benhårda med att inte falla offer för budgetpopulisterna och därmed lyckats se till att hålla statsfinanserna i skick. Samtidigt har hårt arbetande människor fått behålla mer av sina pengar, varje månad.

På andra sidan har Mona Sahlin och hennes två vapendragare öst ut populistiska förslag under dom två senaste åren. Ett exempel är Sahlins förslag om att plantera blommor i förorten för 15 mrd. Det komiska är ju att ifall Mona Sahlin hade fått styra under dom två senaste åren (och budgetmotionerna för 2007 och 2008 blivit verkställda), så skulle hon inte kunnat presentera några satsar mer än-förslag, igår. Utan hade Mona Sahlin fått vara statsminister, hade hon tömt hela skafferiet, maxat upp regeringens kontokort och stått helt handlingsförlamad för att möta lågkonjunkturen.

SvD har en klockren ledare, idag, om oppositionen – Läs.

”Good morning”

// Edvin

Twingly, Intressant, Socialdemokraterna, Moderaterna och Alliansen.