Tackar för förtroendet!

I måndags blev det klart att jag kommer bli nominerad av M-gruppen att sitta i den nya nämnden för utbildning och arbetsmarknad under perioden 2011-2014. Någongång inom de kommande två veckorna kommer jag flytta tillbaka till den finaste kommuner i hela Sverige nämligen Sollentuna. Nämnden ska bland annat ansvara för gymnasieskola, vuxenutbildning, SFI samt arbetslöshetsfrågor. Kommunstyrelsen har fått i uppdrag för att utreda om nämnden kan ta över ansvaret för mottagning av vuxna nyanlända flyktingar och ensamkommande flyktingungdomar mellan 18-20 år från och med den 1 januari 2013. Jag är oerhört hedrad över att ha fått nomineringen av M-gruppen att sitta i den nya nämnden. Jag blev medlem i Moderata ungdomsförbundet 2002 eftersom att jag var förbannad över alla orättvisor som fanns i det dåvarande skolvalssystemet i Stockholmsregionen. Nu har det gått åtta år sedan dess och mycket har hänt inom utbildningsområdet. Det gamla orättvisa skolvalssystemet är borta och på nationell nivå har skolpolitiken lagts om med mer fokus på kunskap, kvalitét och kreatitivet.

Igår började jag med att läsa igenom olika rapporter samt statistik för att få en helhetsbild om hur det är ute i verksamheterna. Jag har hittat några godbitar men det finns även utmaningar. Mitt arbete de kommande åren kommer inte vara att detaljpilla genom att ratta i olika skruvar. Det viktigaste för mig är att lärare, elever och ledningarna i verksamheter har goda verktyg som de kan använda sig av för att höja kvaliteten, minska utslagningen och sänka trösklarna in på arbetsmarknaden i synnerhet för dem som står allra längst bort.

Dock räcker det inte med att läsa siffror och ord på flersidiga dokument! Under våren 2011 planerar jag att besöka samtliga verksamheter, syftet är att bilda en egen uppfattning om hur det är ute på fältet och metoden jag tänker använda mig av är verksamhetsbesök för att kunna diskutera med elever, lärare, föräldrar och verksamhetsledningar samt ägna mig åt företagsbesök. Dessutom tänker jag i mån av tid besöka liknande verksamheter runtom i hela Stockholmsregionen för att få tips och idéer på saker som vi kan göra för att förbättra förutsättningarna för verksamheterna att nå de enskilda verksamhetsmålen.

Politiskt tänker jag inte käbbla i onödan med oppositionen i Sollentuna. Visst det kommer säkerligen uppstå en del situationer där vi kommer ha avvikande åsikter men viktigaste för mig är verksamheterna och målen om att höja kvaliteten i innehållet av utbildningarna, minska utslagningen och sänka trösklarna in på arbetsmarknaden.  

// Edvin

Lämna en kommentar