Heldag med nämnden

I torsdags hade vi heldag med nya utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden. Vi började dagen med att träffa förvaltningen med Leif Hildebrand i spetsen, dels för att få en översikt om våra arbetsområden men också hur tjänstemännen på förvaltningen arbetar. Vi delar förvaltning tillsammans med barn- och utbildningsnämnden, tillsammans utgör våra budgetar cirka 55 procent av kommunens totala budget. Med stora budgetar följer ett oerhört stort ansvar gentemot medborgarna.

Efter mötet med förvaltningen åkte vi runt till olika verksamheter, bland annat  Rudbeck, Arbetscenter, Kunskapsparken och Utbildning Silverdal. Det var verkligen en lärorik dag eftersom att vi fick en unik insyn i hur de arbetar i verksamheterna. Jag är nöjd med arbetet som både ledning och personal på Rudbeck gör för att nå de gemensamma målen. Det går åt rätt håll och med nya programpriserna i ryggen känner jag att de kommer få ännu bättre förutsättningar att förbättra kvaliteten. Dessutom var det kul att de allra flesta i ledningen kände igen mig från min tid som elev. Men! Jag kommer hålla ett vakande öga på två verksamheter. Det är Arbetscenter och Kunskapsparken (alltså vuxenutbildningen). Jag gick ifrån verksamheterna med fler frågor än vad jag hade innan besöken. Dessutom var jag inte nöjd över svaren som jag fick på mina frågor som jag ställde. Kommer defenitivt att besöka båda verksamheterna under våren för att prata med cheferna men också  med elever och deltagare som nyttar verksamheterna för att få en helhetsbild. Tveka inte att höra av er till mig om ni har några frågor eller funderingar kring arbetet i nämnden och verksamheterna.

Under veckan kommer jag, när jag får tid, att läsa Skolinspektionens rapport om bristerna i AP-utbildningarna runtom i Sverige. Granskningen omfattar 39 gymnasieskolor, 30 kommunala och 9 fristående, i totalt 36 kommuner. Inspektionen har varit i Sollentuna. Men nu ska jag sova!

 // Edvin