Socialdemokraterna hycklar om komvux!

Vi har inte råd att slösa bort ett år av unga människors liv. Vi har inte råd att komvuxplatser upptas av unga människor med nyligen fullföljda gymnasiestudier. Vi har inte råd med att högskoleantagningen snedvrids av uppblåsta betyg utan prognosvärde för framtida studier.

– Lena Hallengren och Leif Pagrotsky – Dagens Nyheter 060621.

Nu hoppas jag att vi kan få en nyanserad bild av den skolpolitiska debatten, i synnerhet om Komvux.

”Got ya”

// Edvin

Twingly och Intressant.

5 reaktioner på ”Socialdemokraterna hycklar om komvux!

  1. Jag tror vi har ett ökande behov av politiker som växt upp i informationssamhället och känner till de ökade kraven på studieintyg och färska kunskaper. Asienmarknaden verkar enligt prognosen bli en konkurrent som riskerar att köra över stillasittande länder. Enligt statistiken varar majoriteten av alla anställningar i mindre än 5 år. Det är inte rimligt med rådande hastighet på kunskapsutveckling att förutsätta att en utbildning skall stå sig i 47 år. Effektiviserad folkbildning borde även vara den politiska trenden i dagsläget.

  2. Använd skallen lite innan du sprider din propaganda och snattrar på …
    Visst vore det vettigare att sätta ett tak på komvux- EN gång får man
    läsa ämnet…i syfte att få ett bättre betyg än det man hade vid 16- 17års åldern.
    Det är väl både rättvist och rimligt?

    Vem är du att förorda att ett klassamhälle ska skapas redan som 17åring?

    Ingen ungdomsvänlig gubbe precis….USCH!

    Samtidigt- kunskap är FÄRSKVARA! Det vet alla!

    • Inget säger att elever inte får läsa till extra kurser eller tentera upp. Komvux ska, enligt förslaget, vara till för elever som inte uppnått målen i skolan och det tycker jag är positivt. När man även läser igenom förslaget till ny skollag stärks elevernas möjligheter att få stöd under sin utbildningstid. Gubbe vet jag inte heller om jag är senast jag kollade upp min ålder.

Lämna en kommentar