En silversked symboliserar inte en bra uppväxt!

Veckans bloggdebatt handlar om hur man kan ge barn och ungdomar den bästa tänkbara starten i livet. Min uppväxt präglades inte av att jag hade en silversked uppkörd i baken, tvärtom fick jag uppleva många tuffa utmaningar och personliga tragedier och det har präglat mitt sett att se på olika samhällsproblem och mitt politiska engagemang men när jag tittar tillbaka på allt jag har uppnått i livet är jag stolt över mig själv och tacksam för alla människor runtomkring mig som har stöttat mig under dom senaste tio åren.

För mig symboliserar inte en bra uppväxt att familjen har ett välfyllt bakkonto eller att man har dom senaste märkeskläderna i garderoben. Tycker att allt det där är oviktigt om det inte finns substans bakom i form av närvarande vardagshjältar. För mig symboliserar en god uppväxt att det finns goda förebilder i samhället som inspirerar och motiverar barn- och ungdomar att sträva efter att nå deras drömmar i livet. Det handlar om att ha en skola med god kvalitet som fångar upp och stöttar elever som hamnar efter men som samtidigt inte hindrar elever från att göra det där lilla extra. Det handlar om att ha närvarande föräldrar som bryr sig och engagerar sig i barnens uppväxt och vänner som man kan luta sig tillbaka mot när man möter svåra utmaningar i livet. När föräldrabiten faller är det viktigt att det finns andra vuxna i närheten och en socialtjänst som rycker in och erbjuder stöd samt hjälper barn- och ungdomar att i slutändan stå på egna ben när dom tar klivet in i vuxenvärlden.

// Edvin

Twingly, Veckans bloggdebatt och Intressant.

5 reaktioner på ”En silversked symboliserar inte en bra uppväxt!

  1. Pingback: Självförtroende-viktigt för att må bra « Lotta Olsson (m) Blogg

  2. Moderaterna är inte de rätta att uppfylla det du skriver.
    Ett bra samhäle där talar politiker med alla inte enbaret de som har jobb.
    Ett bra samhälle har ävben bra social skyddsystem där klyftorna är små.

    Så Edvin du är i fel parti för att kunna skriva om social välfärd.

  3. Pingback: Friheten är alltid värd att försvara « Moderata Perspektiv

  4. Pingback: Med barnen i centrum i veckans bloggdebatt « Kent Persson (m) blogg

  5. Pingback: Veckans bloggdebatt om rättvisa « Kent Persson (m) blogg

Lämna en kommentar