Tvärbanan förlängs till Slussen!

Hurra! Alliansen i Stockholms läns landsting levererar ytterligare på kollektivtrafikfronten. Jag nåddes precis av nyheten att SL tar ytterligare ett steg för utveckla kollektivtrafiken i Stockholm. SL föreslår att Saltsjöbanan ska rustas upp samt att Tvärbanan ska byggas ut från Hammarby Sjöstad till Slussen via Folkungagatan på söder. Förslaget är, tillsammans med övriga satsningar, ett gigantiskt kliv framåt för att utveckla hela infrastrukturen i Stockholmsregionen och jag är extra glad över att SL har dörren öppen för att förlänga tvärbanan vidare in mot City. Tillsammans med utbyggnaden av Spårväg City innebär det här att tunnelbanenätet avlastas samtidigt som det blir smidigare för människor att åka till och från City. Jag har skrivit det flera gånger och jag skriver det igen; En modern infrastruktur ställer inte vägar mot spår. Båda delarna, tillsammans med ytterligare satsningar på forskning och teknikutveckling, behövs med tanke på att Stockholmsregionen växer.

Fakta om förslaget
·    Saltsjöbanan konverteras till spårväg och får minst 10-minuterstrafik, vilket innebär en kapacitetsökning med 60 procent
·    Tvärbanan förlängs från Hammarby Sjöstad via Danvikslösen, Folkungagatan och Katarinavägen till Slussen
·    Tvärbanering byggs runt City som avlastar tunnelbanans alla grenar: Slussen-Hammarby Sjöstad-Gullmarsplan-Årsta-Liljeholmen-Stora Essingen-Alvik-Sundbyberg-Solna/Kista
·    Total investeringskostnad: 4800-5075 miljoner kronor
·    Byggstart 2013 och trafikstart 2016, påverkas dock av tider för järnvägsplan och detaljplaner
·    Ny modern bussterminal vid Slussen
·    Möjlig framtida dragning av Tvärbanan vidare in mot City.

Läs mer hos Christer G Wennerholm.

// Edvin

Twingly, Intressant, Alliansen, Val2010, Stockholm och Politik.

Lämna en kommentar