Om uppgifterna stämmer; Stärk granskningen och integriteten!

Nyteknik skriver om att FRA läcker information (oftast okontrollerade) om Svenska medborgare till utländska underrättelsetjänster.  FRA har gått ut och medget några av uppgifterna och den parlamentariska signalspaningskommittén kommer granska uppgifterna. Våren 2008 var en jobbig period i mitt politiska engagemang. Hela hanteringen kring själva lagen och debatten i allmänhet fick mig att tänka på att lämna Moderaterna. Men jag valde att stanna kvar, dels för att dra partiet i rätt riktning men också för att jag gillar vår helhet i politiken.  Om det visar sig att det finns en sanning i att FRA läcker okontrollerade uppgifter om svenska medborgare till utländska underrättelsetjänster hoppas jag att riksdag och regering stärker granskningen av verksamheten och att man stärker integritetsskyddet ytterligare. Jag tycker det är bra och viktigt att Sverige bedriver signalspaning men det är oerhört viktigt att integritetsskyddet är stark så att uppgifter om vanliga människor och svenska intressen inte skickas till utländska underrättelsetjänster.

 

Nyteknik 1 och Nyteknik 2

Edvin

 

Lämna en kommentar