Justja… Det behövs pengar till att bygga tunnelbanor….

Oerhört roligt att fler partier nu diskuterar en utbyggnad av T-banan i Stockholmsregionen. Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson slår sig för bröstet och säger att staten ska vara med och finansiera en del av utbyggnaden. Detta paketeras som en nyhet av Anna Gustafsson och SvD. Grejen är den att infrastruktursatsningarna i Stockholmsregionen inom ramen för Stockholmsöverenskommelsen finansieras både av staten och regionen. En utbyggnad finns med i andra fasen. Det som alla diskuterar just nu är om vi ska tidigarelägga infrastruktursatsningarna som finns med i just andra fasen och en utbyggnad av hela t-banesystemet. Gott så. Problemet är att vi fortfarande står och stampar på samma plats eftersom att ingen, och då menar jag ingen, har presenterat en långsiktig finansiering. Det är därför Waidelich trots ett tydligt löfte under 1 maj inte lyckades presentera en finansiering när han offentliggjorde sin vårmotion och det är därför Socialdemokraterna i Stockholm med Lars Dahlberg i spetsen erkände, mitt under brinnande valrörelse, att det saknas finansiering till en utbyggnad. Jag tycker att man ska börja i rätt ände. Idéerna finns och har funnits under en lång tid. Därför är det viktigt att först hitta en långsiktig finansiering istället för att skicka ut ytterligare ogenomtänkta pressmeddelanden. Löften och luft fixar inte nya spår.

SvD, DN, SR

// Edvin

2 reaktioner på ”Justja… Det behövs pengar till att bygga tunnelbanor….

  1. Hej

    Jag har aldrig någonsin brytt mig om politik. Men nu tycker jag det har gått helt galet. Jag har alltid röstat på Moderaterna i alla val till alla församlingar. Kommer Stockholm bygga en meter till av spårvagnsräls i Stockholm kommer aldrig mer rösta på Moderaterna. Jag förstår inte detta vurmande till spårvagnarna. Jag tror att det beror på en populism där Moderaterna försöker ta röster från den röd-gröna miljörörelsen. Det kan omöjligt finnas ett rationellt skäl till använda sig av spårvagn, en spårvagn kan alltid ersättas av buss som både är flexibelt och använder samma infrastruktur som bilar och lastbilar. Det enda jag kan komma på som skäl till att använda spårvagn är miljömedvetenhet, men det är ju fullständigt galet resonemang, då man på t ex på Lidingö använder biogasbussar vilket i sig inte kan i nämnvärd omfattning påverka miljön i förhållande till spårvagnar.

    För volymstransport måste man använda pendeltåg eller tunnnelbana, sen använda bussar för kortare sträckor eller lågvolymssträckor.

    Jag cyklar förbi varje morgon spårvagnsutbyggnaden utanför NK, vilket skämt. Det går ju snabbare att gå än att åka med denna historiska relik.

    Om det är för dyrt för tillfället att bygga tunnelbana innebär det inte att man kasta bort pengarna på spårvagnarna. Spar då istället pengarna och satsa ännu mer på tunnelbanan när tiden är inne.

    Mvh
    Henrik Mahlberg
    Lidingö

  2. Pingback: SvD tvärvänder om Spårväg City! « Edvin Ala(m) 3.0

Lämna en kommentar