”Om det inte finns jobb när man går ut så får man väl skapa det själv”

Läste imorse att Utbildningsutskottets Ordförande Tomas Tobé (M) vill via lagstiftning dels se över antagningskraven för att komma in på estetiska programmet samt eventuellt se över dimensioneringen av utbildningarna, vilket innebär att man ser över antalet platser inom estetiska programmet. Tomas Tobés tankegångar är på inget sätt nya utan han har antytt detta vid några tillfällen under året. Låt mig vara tydlig, det är ett problem att elever som väljer vissa utbildningar slussas ut i arbetslöshet och att det i vissa fall är så att utbildningar är för stora och därmed överstiger eller i vissa fall understiger dagsaktuella behovet på arbetsmarknaden. Däremot anser jag att synen är ganska enkelspårig i synnerhet när det gäller estetiska programmet och även förra årets (ur)spårade debatt om humanoriautbildningar på universitetsnivå.

Varför göra det svårare än det behöver vara? Anledningen till att vissa utbildningar, i det här fallet estetiska, leder till arbetslöshet beror dels dålig utbildningskvalitet men framför allt dålig företagsamhet och därmed fattigt kulturutbud. Sedan är det så att många elever som läser väljer att vidareutbilda sig antingen fortsätta inom ”estet-spåret” men många väljer studier vid högskola och universitet vilket i sin tur leder att många förädlar sina gymnasiekunskaper inom andra studie- och yrkesområden. 97 procent av eleverna som gått estetiska programmet studerar vidare på universitet eller arbetar enligt statistik från SCB. Vi ska även inte glömma bort att Sverige är världens tredje största musikexportör efter USA och Storbritannien samt att många företag använder sig av esteter för att bygga och designa olika sorters produkter.

Istället för att minska valmöjligheterna för eleverna tycker jag att man bör bygga fler broar efter men framför allt under gymnasietiden mellan studier och arbete och stärka företagsamheten så att fler unga kan få användning och förädla sina kunskaper. Ytterligare reformer är bättre studie- och yrkesvägledning (har pekat på det tidigare) främst inom grundskolan så att fler elever kan göra medvetna val. På gymnasiet handlar det om att studie- och yrkesvägledarna är mer närvarande under elevernas studieperiod samt öppna upp för rekryteringsföretag att hjälpa elever att kunna hitta arbeten antingen under eller efter studierna. Sedan håller jag med Sofia Byström-Borg ”Om det inte finns jobb när man går ut så får man väl skapa det själv”.

SVT, Aftonbladet, DN, SR, SvD

In other news: Om några minuter kommer Jan Björklund presentera direktiven till en utredning som ska utvärdera kommunaliseringens effekter för skolan. Återkommer med kommentarer på Twitter om detta. Men i stort tycker jag att det är slöseri med tid att fokusera på visitkortsfrågor.

// Edvin

Lämna en kommentar