Ett ord: Kalldusch!

Då är dagen, som väldigt många väntat på, äntligen här! För några minuter sedan publicerade Statistiska Centralbyrån vårens stora väljarundersökning. Det finns ett ord att beskriva dagens mätning: Kalldusch. För ett parti som gör anspråk på att företräda hela Sverige duger inte dagens mätning. Faktum är att opinionsutvecklingen de senaste månaderna borde varit en varningslampa och för att komma tillbaka på banan krävs riktiga tag genom en politik som har sin utgångspunkt i människors vardag.

Det är viktigt att hela partiet rycker upp sig i frågor rörande jobben, skolan, välfärden och ekonomin. Både lokalt och nationellt. Nya Moderaterna har tappat förtroendemark i dessa viktiga frågor under det senaste året och för att vinna valet måste vi vinna väljarnas förtroende i dessa viktiga frågor. Varje dag. Det räcker inte med att säga pass eller ignorera de senaste mätningarna för risken är stor att de blir valresultat om ett år.

Lågkonjunkturen är inne på sitt femte år och till skillnad från tidigare påverkar även konjunkturläget även storstadsregionerna vilket i sin tur kan ha påverkat opinionsläget. Väljarna vet om att Sverige har klarat krisen relativt väl men de kommer knappast belöna oss för tidigare förtjänster. Addera vårens diskussioner om utmaningarna inom hälso- och sjukvården, äldreomsorgen och skolan så blir bilden tydligare. Det är klart att det blir ett förtroendetapp, i exempelvis Stockholmsregionen, när föräldrar ser att barnen inte får jobb eller att skolorna inte håller måttet. För att vinna tillbaka förtroende räcker det inte med att säga ordet förnyelse. För att vinna förtroende och val behöver vi ha en politik för framtiden som vinner förtroende hos breda väljargrupper inklusive de lättrörliga. Det politiska alternativet som lyckas bilda breda väljarkoalitioner är alternativet som kommer vinna valet.

Jag har sagt det många gånger och jag säger det ytterligare en gång till: För att vinna valet måste vi alla arbeta tillsammans. Nationellt men framför allt lokalt. Våra nationella företrädare har ett högt förtroende hos väljarna men de kommer inte kunna vinna väljarnas förtroende och valen åt oss andra genom att skriva artiklar, säga oneliners i rutan eller hålla flertalet presskonferensen.  Ansvaret för att vinna både förtroende (i synnerhet i välfärdsfrågorna) och val hamnar på oss andra. Vi som är aktiva i lokalpolitiken, som är förtroendevalda i diverse nämnder och föreningsstyrelser har ett lika stort ansvar om inte större att bygga en bred och fast bas inför supervalåret 2014. Det kräver bred samhällsanalys, mest förtroendeingivande lösningarna på största samhällsproblemen i frågor som är viktigast för väljarna (ekonomin, jobben och välfärden – därutöver att vi visar att vi kan ta ansvar) och att alla tar ett kliv framåt genom att vara där väljarna befinner sig. Därtill är det viktigt att inte heller göra onödiga snedsteg som kan tära på förtroendet. Inget mindre duger eftersom att ingen annan kommer göra jobbet år oss. Det är vi själva som bär ansvar för hur det går fram till och under 2014. Varje dag är en valdag!

DN, Aftonbladet, SvD, Expressen, SR

// Edvin

P.s. De som drar en parallell till opinionsutvecklingen innan valet 2010 får minus i min bok. 2013 och 2014 är inte 2009 och 2010. Det är inte Mona Sahlin mot Fredrik Reinfeldt. Det är Stefan Löfven mot Fredrik Reinfeldt. Vardagen, för många människor, ser annorlunda ut nu än tidigare. Förra gången vann vi även på att oppositionen inte kunde matcha Alliansen. De lär inte göra samma misstag 2014. Fastna inte i gamla spår!

3 reaktioner på ”Ett ord: Kalldusch!

  1. Bra brandtal, men vad gör moderaterna för vinna väljare som är trötta på den förda politiken? För de som befinner sig i skottlinjen för den förda politiken. Utförsäkrade sjuka, långtidsarbetslösa som inte längre har försörjning, pensionärer som börjat börjat likna vardagen vid gamla tiders fattigstugor och bespottade yrkesgrupper som vädjar om drägliga arbetsförhållanden.

  2. Pingback: Om inte kalldusch så kallt vårregn… | Lotta Olsson (m) Blogg

Lämna en kommentar