Alliansen i Sollentuna – Det handlar om förtroende även mellan valda

För några dagar sedan gick Kristdemokraterna, Nya Moderaterna och Folkpartiet i Sollentuna ut med ett pressmeddelande om att de fortsätter allianssamarbetet utan Centerpartiet i Sollentuna. Bakgrunden beror inte på Centerpartiet utan på samarbetssvårigheter med gruppledaren Anna Myrhed. Jag tycker det är oerhört tråkigt att Centerpartiet inte längre är en del av Alliansen i Sollentuna. Om det är något jag hoppas på så är det att Centerpartiet hittar tillbaka till samarbetet med oss övriga i Alliansen. Det har funnits och finns det ett väldigt stort utrymme att profilera det egna partiet och komma med egna initiativ. Det är något jag har märkt i mitt nämndarbete, i samtliga nämnder jag suttit i, under de senaste åren.  

Utan att tala för andra, kan jag säga att samarbetet med Bo Hansson i Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden har varit exemplarisk. Han har varit en fantastisk företrädare för Centerpartiet men också för Alliansen. I vått och torrt. Det var på Bo Hanssons initiativ som Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden i våras beslutade att utreda förutsättningarna att införa SFF (svenska för företagare) som ett komplement till SFI (svenska för invandrare). Jag kommer verkligen sakna honom i nämndarbetet. Det var bland annat genom Anna Von Essens (dåvarande centerpartist) ordförandeskap i Integrations- och demokratinämnden under förra mandatperioden som jag lärde mig det praktiska arbetet i organisationen.  

Klimatet är tufft i politiken eftersom att det finns många olika viljor i partier och mellan partier. Men för att ett samarbete ska fungera bra är det viktigt att vårda samarbetet samt visa respekt mot sina politiska kollegor som man samarbetar med. Det är på den punkten det har brustit mellan gruppledarna.  Om det är något jag har lärt mig, av egen erfarenhet och av andra personer, så är det att politik handlar om förtroende. Mellan människor. Inte bara mellan förtroendevalda och medborgare utan även mellan förtroendevalda. Om man velar fram och tillbaka i frågor av samma karaktär, inte är transparent gentemot kollegorna, höftar fritt utan förankring eller förvarning vid tillfällen, inte tar hänsyn till samarbetet, vägrar ta in feedback från kollegorna och vägrar tar ansvar eller vågar stå fast vid tidigare fattade beslut så kommer förtroendet att sjunka. Det är vad som har hänt. Man bedriver inte politik på det sättet. Man bedriver inte något slags relationsarbete på det sättet överhuvudtaget.Tydlighet, ärlighet och respekt gentemot de man arbetar med lägger grunden för ett friskt och starkt samarbete.

Det är många som frågat sig vad som kommer hända med politiken härnäst. Ja. Ingenting. Vi förverkligar det vi gått till val på. Mål och visioner. För ett bättre Sollentuna även för framtida generationer.  

// Edvin 

En reaktion på ”Alliansen i Sollentuna – Det handlar om förtroende även mellan valda

  1. Vad jag kan minnas Edvin så har du och jag aldrig sagt annat än hej till varandra. Känns det inte lite konstigt att i det läget beskylla mig för att inte vara tydlig, ärlig och respektfull?
    /Anna Myrhed

Lämna en kommentar