KD tar inte ansvar för valresultatet!

Om jag hade varit partisekreterare för Kristdemokraterna skulle jag, istället för att tjafsa med andra partier, arbeta lite med med innehållet i politiken. Kanske även, om jag hade orkat, reda ut de interna konflikterna. Missförstå mig inte, jag gillar Kristdemokraterna. Har många goda vänner som är aktiva medlemmar men deras tillbakagångar beror inte på att det har gått bra för Moderaterna. Deras tillbakagångar beror på att (och här kommer kallduschen) att väljarna antingen inte gillar politiken och/eller företrädarna (exkl Göran Hägglund. Han är kung) eller att de bedrev en kass valrörelse. Inför valåret brukade Per Schlingmann säga att det är vi (alltså Moderater) som bär vårat öde. Med det menade han att varje enskild kampanjinsats, samtal med medborgarna och liknande som vi gjorde innan 2010 skulle avgöra valresultatet. Vi kan med facit i hand säga att han fick rätt. Det är något som Acko Ankarberg Johansson bör tänka på inför supervalåret 2014.

Expressen

// Edvin

2 reaktioner på ”KD tar inte ansvar för valresultatet!

  1. Pingback: Tweets that mention KD tar inte ansvar för valresultatet! « Edvin Ala(m) 3.0 -- Topsy.com

  2. Jämför med min syn på det hela.

    Inte min rubrik på denna artikel. Min var ”Fyra år till ställer högre krav på KD”

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8412712.ab

    Där skriver jag bl a:
    Det talas om Moderaternas kannibalisering på de andra allianspartierna och det är klart att detta inte är helt oproblematiskt. Därom råder få tvivel. Meningarna går dock isär när syndabocken för att utbudet på Alliansmatbordet minskar ska hittas. Många, inte bara i mitt eget parti, har ägnat mycket tid åt att förklara dåliga valresultat med att det går så bra för Moderaterna och att det största regeringspartiet borde tänka på att inte ta så mycket plats. Det är ett resonemang som är ohållbart. Det kan aldrig vara Moderaterna uppgift att bli sämre. Det måste vara Kristdemokraternas och de andra mindre partiernas uppgift att bli bättre.

    och:
    Om vi inte visar varför vi förtjänar väljarnas röster kommer alliansen att bli Kristdemokraternas grav. För att undvika det måste vi börja visa prov på lite kristdemokratisk ”jävlar anamma” genom att opinionsbilda för våra idéer, visa på regeringsduglighet och tydliggöra den säljande skillnaden mellan oss och de andra i alliansen.

Lämna en kommentar