Fördubbla avgiften och inför nya trängselstationer i City!

Under dom senaste dagarna, när alla andra har diskuterat absolut fattigdom, relativ fattigdom, playstationfattigdom och liknande har det blossat upp en fråga om trafiksituationen i Stockholmsregionen främst på bilsidan. Jag är en av dom som under valåret 2006 kampanjade mot att trängselskatten skulle permanenteras runt Stockholm City. Jag skrev massor av insändare om att det är en straffskatt hit och någonting innehållslöst dit. Men det var då och nu är nu och med tanke på att vi måste tänka lite längre än 2021 så tycker jag dels att avgifterna ska fördubblas från och med 2012 (samtidigt justeras efter inflationen) men också att det behövs nya stationer. På vägar i stadsdelar innanför tullarna. Nej det här är ingen officiell M-ståndpunkt utan det är min privata åsikt men jag kommer försöka opinionsbilda internt för att få med båda länsförbunden i Stockholm. Däremot kommer jag inte stå oemotsagd. Trängselskatterna är ett bra styrmedel och med tanke på att hela Mälardalsregionen växer så det knakar, Stockholm uppenbarligen snabbare än väntat, är det viktigt att vi fortsätter ta ett långsiktigt ansvar genom att minska trängseln samtidigt som vi fortsätter att bygga ut hela infrastrukturen på vägar, spår och även vatten. Man kan stirra sig blind på statistiska modeller eller ta ett steg ut i verkligheten;  Att regionen växer. Att vi vill att regionen ska växa ytterligare. Att det medför viktiga och stora satsningar på infrastrukturen.

Det är en klok idé att återuppstarta nätverket ”Borgerligt ja till trängselavgifter”.  PING: PER ANKERSJÖ!

SvD, DN1, DN2, DN3 , SVT

// Edvin

9 reaktioner på ”Fördubbla avgiften och inför nya trängselstationer i City!

  1. ”Bra styrmedel”…. = Bra inkomst, eller hur.

    • Win win = Mindre trängsel och även intäkter till att ta ett regionalt ansvar för att förbättra infrastrukturen.

  2. det är bara vi vanliga människor som loosar då.

  3. Om vi kompletterar den höjda trängselskatten med ett smart samåkningssystem så får även ”vanliga människor” med låga inkomster snabbare och billigare resor än i dag. Det är löjligt att det sitter i genomsnitt 1,05 personer i en bil som är byggd för minst 4 personer. Om det satt i genomsnitt 1,2 personer i varje bil skulle nästan alla köer fösvinna. Och om det satt 2 personer i varje bil skulle det plötsligt bli gott om plats på gatorna.

    Tekniska system för smart samåkning (instant ridesharing) finns redan. Det behövs ”bara” en social acceptans och en bra organisation. Läs mer på http://www.citihaiq.se!

    Björn Abelsson

  4. Ännu bättre förslag nu när SL har svårt med ekonomin och att vagnkapaciteten slagit i taket är det dags att införa TRÄNGSELKSKATT FÖR KOLLEKTIVTRAFIKEN.

    Med färre bilister, vilket är ditt och andras skatterhöjares mål och resonemang i frågan, kommer de ca: 100 miljarderna från bilismen varje år till statskassan att bli mindre som förrutom betalar SL:s kostnader även sjukvård, sociala kostnader m.m.

    • Målet för mig är dels att minska trängseln idag men också finansiera en utbyggnad av just vägnätet för att vi slipper trängseln överhuvudtaget. Tycker det är en bra finansiering att regionen är med och tar ett ansvar för regionens framtid.

  5. intressant att de enorma mängder bilister som mosar rakt in i Stockholm med färjorna från baltikum och finland med sina dieselbilar slipper denna avgift. Vi dumma och mesiga svenskar får betala för kalaset.

  6. Pingback: Frukost i bilkön till jobbet — Mikael Persson

Lämna en kommentar