Mattelyftet: Både bra och dåligt!

En kortis – För cirka två timmar sedan presenterade utbildningsminister Jan Björklundmattelyftet” för att höja resultaten i matematik i den svenska skolan. Ärligt talat så har jag blandade känslor kring hela satsningen, finns bra delar men det finns delar som jag önskade hade hamnat i papperskorgen. Det är bra med fortbildning och forskarskolor för att förbättra kunskaperna hos lärarna för att därmed höja både kvalitet och resultaten i alla ämnen och kurser. Däremot är jag inte lika förtjust över tanken att utbildningsdepartementet ska pilla i varje enskild klassrum och att Jan Björklund ensidigt fokuserar mer eller mindre tvingar hur lärarna ska arbeta. Att det ska finnas duktiga lärare och rektorer är självklart. Kompetenta ledare är A och O för att hjälpa varje enskild elev att nå målen i den svenska skolan. Hur eleverna når målen och vilka pedagogiska verktyg som används låter jag verksamheterna och proffesionen arbeta fram. Det är hög tid för lärare att vara lärare men mig veterligen har inte Jan Björklund en lärarlegitimation. Därför borde han och andra politiker för den delen inte pilla i hur det ska se ut i klassrummen. Dessutom borde någon berätta för Jan Björklund att man kan förbättra resultaten snabbare än sex år men då måste han istället för att skapa onödiga konflikter samarbeta med kommunerna och friskolorna.

// Edvin

4 reaktioner på ”Mattelyftet: Både bra och dåligt!

  1. Pingback: Barnen är vår framtid | Kent Persson (m) blogg

  2. Pingback: Att satsa på barnen är att investera i framtiden « Moderata Perspektiv

  3. Pingback: Utan barnen ingen framtid « Smurfgodis

  4. Pingback: Hemskolning – den svenska skolvärldens röda skynke | Martin Edgélius – Konservativa Tankar | Nyheter24

Lämna en kommentar