Jag är fortf. Maud Olofssons b**ch! <3

Jag gillar Maud Olofsson. Hon är en person som jag har blivit inspirerad av många gånger genom åren, dels för hennes sätt att förnya en hel organisation men också hennes mod att våga skaka om lite inom hela borgerligheten. Om Maud Olofsson inte varit delaktig i Alliansen hade vi exempelvis inte fått till stånd en långsiktig och klimatsmart klimat- och energipolitik, arbetet med att göra det enklare att vara företagare hade inte prioriterats och det hade varit avsevärt svårare för företag att växa och skapa nya jobb åt alla som vill få en fot in på arbetsmarknaden. Listan kan naturligtvis göras ännu längre. Under dagen har några centerpartister och debattörer yttrat sig om hennes framtid och rekommenderat henne att avgå så att nya krafter kan få en plats i partiledningen. Jag tänker inte lägga mig i diskussionerna om hon ska avgå, vem som ska ta över och hur processen skall vara. Det är en fråga som medlemmarna i Centerpartiet äger. Om det däremot blir så att hon vill avgå som partiledare så behöver det inte innebära att hon måste avgå som statsråd. Den nya partiledaren kan fokusera på det interna arbetet i riksdagen och runtom i landet, för att ladda upp partiet inför supervalåret 2014, under tiden som Maud Olofsson drar det tunga ansvaret på departementet. Yes, jag är fortfarande Maud Olofssons b**ch! 🙂

Aftonbladet, SvD

// Edvin