Ut ur klassrummen Björklund!

Har haft en ganska opolitisk helg, var barnvakt i fredags och festade loss i lördags tillsammans med några vänner. Missade totalt att Jan Björklund hade skrivit en debattartikel där han markerade klåfingrigheten ytterligare. Låt mig vara kort:Att det ska finnas duktiga ledare inom den svenska skolan såsom lärare och rektorer är självklart. Kompetenta ledare är A och O för att hjälpa varje enskild elev att nå målen i den svenska skolan. Hur eleverna når målen och vilka pedagogiska verktyg som används låter jag verksamheterna och proffesionen arbeta fram. Det är hög tid för lärare att vara lärare men mig veterligen har inte Jan Björklund en lärarlegitimation. Därför borde han och andra politiker för den delen inte pilla i hur det ska se ut i klassrummen!

// Edvin

2 reaktioner på ”Ut ur klassrummen Björklund!

  1. Väl skrivet! Överhuvudtaget tror jag det mesta blir bättre om politiker håller sig undan och i stället låter institutioner formas genom krafter underifrån, samt också vågar låta former variera.

  2. I och för sig har du rätt i att politiker inte alltid skall lägga sig i för mycket. Problemet är bara att politiker har lagt sig i för mycket och påverkat skolan mot en ökad inriktning på eget sökande av kunskap. Det finns också en kultur i skolan som innebär att katederundervisning anses vara av ondo, en kultur som understöds av rektorer, inte sällan med s-partibok.

    Jag tror att det är viktigt att Björklund sänder ut signaler om att lärare skall våga vara lärare och bedriva undervisning, inte bara vara handledare och mystanter.

Lämna en kommentar